​En glädjande vändning för svensk skola- Lärarförbundet kommenterar PIRLS

Det svenska resultatet var 555 poäng, vilket är en klar förbättring i jämförelse med 2011. Detta sätter Sverige återigen i toppklass när det kommer till fjärdeklassares läsförmåga.

–Detta är en bekräftelse till alla lärare som vet hur viktig läsning är och det är också en vinst för eleverna. Det goda resultatet visar på vikten av att elever läser och har tillgång till böcker. En god läsförmåga är avgörande för resultaten i andra ämnen, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande för Lärarförbundet.

–De här resultaten uppnår vi när vi står mitt i en lärarbrist och med hög arbetsbelastning. Tänk vad lärare skulle kunna åstadkomma om de bara får möjligheten. Samtidigt är detta ett gott betyg till Sveriges elever, lärare och skolledare som gör ett fantastiskt arbete varje dag, säger Johanna Jaara Åstrand.

Skillnaden i hemresurser, vilket är PIRLS mått på socioekonomisk skillnad, kvarstår dock.

–Det här visar på att vi har ett likvärdighetsproblem i svensk skola som vi måste arbeta för att minska, säger Johanna Jaara Åstrand.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 234 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.