Ett beslut som kräver ansvar - Lärarförbundet kommenterar riksdagens beslut om att ge de nationella proven större vikt vid betygsättning

Igår beslutade riksdagen att godkänna regeringens förslag, som innebär att de nationella proven särskilt ska beaktas vid betygssättningen. Lärarförbundet menar att detta är ett mycket olyckligt beslut som riskerar få förödande konsekvenser både för lärare och elever. Vi begär därför att det ansvariga statsrådet Anna Ekström snabbt tar initiativ till att beslutet följs upp utifrån elevernas rätt till allsidig bedömning vid betygsättning.

–Signalen riskerar bli att de nationella proven huvudsakligen ska styra betygsättningen. Elevernas betyg kan inte stå och falla med ett enda prov. För att så inte ska ske måste Skolverket få i uppdrag att följa detta noga, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande för Lärarförbundet.

Det är viktigt att komma åt betygsinflation och säkerställa rättssäker och likvärdig bedömning. Men detta beslut ökar inte bedömarkompetensen och kommer egentligen inte åt problemet hävdar Lärarförbundet.

–För att komma åt en mer likvärdig bedömning skulle vi hellre sett satsningar på kompetensutveckling och bättre förutsättningar för lärare att få samarbeta kring bedömningen av eleverna. Jag förväntar mig att detta beslut kompletteras med sådana insatser, säger Johanna Jaara Åstrand.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 234 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.