- Felriktade pengar löser inga problem i skolan!

Kommentar till vårpropositionen: – Skolan behöver mer resurser men det gäller att satsa rätt för att det ska ge resultat. Regeringens vårproposition innehåller kortsiktiga - i vissa fall direkt felriktade - satsningar på skolans område. Det är hög tid att börja satsa långsiktigt genom att anställa fler utbildade lärare, säger Eva-Lis Preisz ordförande i Lärarförbundet i en kommentar. – Det är nödvändigt att göra satsningar på skolor i segregerade områden. Där är andelen utbildade lärare lägst. Därför ska självklart pengarna användas för att anställa utbildade lärare, säger Eva-Lis Preisz. Fler resurspersoner löser inte bristen på utbildade lärare. Regeringen vill också satsa 20 miljoner per år på lärlingsutbildning i de 20 kommuner där andelen gymnasieelever med slutbetyg från yrkesinriktade program är särskilt låg. – Det är orimligt att staten belönar kommuner som misslyckas med de yrkesinriktade programmen i gymnasieskolan. Det är bättre att satsa pengar på att höja kvaliteten på en utbildning som eleverna vill ha än att skapa en lärlingsutbildning som ingen efterfrågar, säger Eva-Lis Preisz. Kommentarer: Eva-Lis Preisz, ordförande, 070-576 72 38 Upplysningar: Matilda Larsson, pressekreterare, 08-737 69 02 Läs mer på www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.