Fem kommuner i Norrbotten i topp i rankningen Sveriges Bästa skolkommun 2010

Idag presenteras för nionde året i rad vinnaren i Lärarförbundets rankning Sveriges Bästa skolkommun. Rankningen är den bredaste i sitt slag och baseras på 14 kriterier från förskola till övergången mellan gymnasium och högskola.

Vinnare 2010 är Arvidsjaurs kommun i Norrbotten, som tar hem segern för första gången. Bland de 15 högst rankade är hela fem stycken kommuner från Norrbotten.

- En tydlig satsning på resurser, andel utbildade lärare och lärartäthet har givit goda resultat i grundskolan. , säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

- Det är jätteroligt och behövligt att få priset. Det ger oss alla en uppskattning för det arbete vi lägger ner. Jag har förstått att vi skulle komma högt då jag sett starka resultat bland eleverna. Men att vi skulle komma på första plats var en rolig överraskning!, säger Ulrik Bylander, avdelningsordförande för Lärarförbudet i Arvidsjaur.

I årets rankning återfinns hela sju kommuner från Norr- och Västerbotten bland de femton högst rankade. Gemensamt för dem är liksom för Arvidsjaur hög lärartäthet, bra tilldelade resurser, hög andel utbildade lärare och goda resultat i flera kriterier för grundskolan. Samtliga sju har klättrat på listan sedan 2009.

Vinnaren får ta emot sitt pris på hemmaplan av Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén på plats i Arvidsjaur kl. 10 på Ringelskolan, Skogsgatan 17. Närvarar gör också ordförande i Lärarförbundets avdelning i Arvidsjaur. Det är fritt för press att närvara.

Placering för Norrbottens kommuner: (förra årets placering inom parentes).

1. Arvidsjaur (40)

2. Piteå (10)

5. Luleå (28)

8. Pajala (9)

13. Övertorneå (19)

Fakta om rankningen Bästa Skolkommun:

Rankningen Bästa Skolkommun omfattar Sveriges samtliga 290 kommuner och är genomförd av Statisticon för Lärarförbundet. Den bygger på statistik från SCB och Skolverket, samt statistik gemensamt framtagen av Lärarnas Samverkansråd och arbetsgivareorganisationen Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Syftet med utmärkelsen är att sätta fokus på de kommuner som framgångsrikt satsar på skolan och att uppmuntra dem till att fortsätta prioritera skola och utbildning. Genom att lyfta fram de positiva exemplen vill Lärarförbundet utmana de kommuner som inte lyckas lika väl. Utmärkelsen delas ut varje höst, i år för nionde gången.

Idag presenteras de 15 bästa skolkommunerna i Sverige samt årets skolförbättrare. För övriga kommuners resultat kontakta Lärarförbundets lokalavdelning i respektive kommun. Kontaktuppgifter finns på www.lararforbundet.se.

All information om rankningen finns på Lärarförbundets webbplats www.lararforbundet.se/bastaskolkommun.
Snarast möjligt publiceras även bilder från respektive ceremoni för fri användning.

Kontaktperson på plats i Arvidsjaur:
Helene Lindstrand, förbundssekreterare 070-300 49 97

Upplysningar:
Lärarförbundets presschef, Claes Nyberg, 08-737 69 02

Ulrik Bylander, avdelningsordförande Lärarförbundet i Arvidsjaur,  073-044 93 59

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.

• eva-lis sirén
  • arvidsjaur