- Fler prov ger inte ökade kunskaper!

Kommentar till Jan Björklunds utspel om nationella prov från år tre. - Det är viktigt att Jan Björklund så tydligt markerar att resurser måste satsas redan i de tidigare åren, säger Eva-Lis Preisz ordförande i Lärarförbundet. Lärare vet vilka elever som behöver extra hjälp och stöd. Det lärare behöver är verkliga möjligheter att sätta in de åtgärder som behövs. Skolministern skriver i sin debattartikel på DN-debatt att mål och nationella prov ska införas från år tre, något som Lärarförbundet anser kan vara ett stöd för lärarna. - Prov i sig innebär ingen ökad kunskap. Det avgörande är att eleverna har utbildade lärare med en lärarutbildning av hög kvalitet. Därför behöver de kortaste lärarutbildningarna förlängas till minst 160 poäng, säger Eva-Lis Preisz. För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Eva-Lis Preisz Förbundsordförande Tel: 070-576 72 38 E-post: eva-lis.preisz@lararforbundet.se Upplysningar: Matilda Larsson, Pressekreterare Tel: 08-737 69 02 E-post: matilda.larsson@lararforbundet.se Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.