Göteborgs kommun betalar skadestånd för tröjförbud

Göteborgs kommun förbjöd anställda inom förskolan att bära tröjor med budskap om den pressade arbetssituationen. Men kommunen struntade i att förhandla frågan med facket och nu tvingas man betala skadestånd till Lärarförbundet. Kommunen har också gått med på att formulera en skrivelse om bättre efterlevnad av det gemensamma samverkansavtalet.

-Jag är nöjd med att vi lyckades pressa kommunen till den här uppgörelsen. De har begått ett tydligt brott mot samverkansavtalet och får nu betala för det, säger Andrea Meiling, ordförande för Lärarförbundet Göteborg.

Det var i maj 2018 som Göteborgs kommun förbjöd förskollärare i kommunen att bära tröjor med budskap som hänvisade till en pressad arbetssituation. Kommunen menade att budskapet på tröjorna var politiskt och en missnöjesyttring mot arbetsgivaren. Lärarförbundet som organiserar majoriteten av förskollärarna i Göteborgs kommun menade att ett direktiv som styr vilka kläder de anställda får eller inte ha på sig är en viktig förändring av arbets- och anställningsvillkoren och måste därför förhandlas med facket.

-Det är tydligt att det ligger en samverkansskyldighet i sådana här fall, det har arbetsgivaren struntat i och därför valde vi att stämma kommunen i arbetsdomstolen, säger Camilla Brown, enhetschef för avtal och juridik på Lärarförbundet.

Tydlig signal

I torsdags nådde parterna en förlikning och Göteborgs kommun går med på att betala ett skadestånd till Lärarförbundet. Dessutom har parterna kommit överens om en skrivelse som syftar till att arbetsgivaren i framtiden ska förhandla med facket i personalpolitiska kommunövergripande anvisningar och riktlinjer.

-Den här överenskommelsen är en tydlig signal till våra medlemmar att Lärarförbundet fyller en viktig funktion gentemot arbetsgivaren, att vi faktiskt sätter ned foten och säger stopp när de bryter mot de överenskommelser som finns, säger Andrea Meiling.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, lärare i fritidshem, skolledare och lärare på högskolan.