​Klart med ny tillförordnad chefredaktör för Lärarnas Tidning

Håkan Söderberg, erfaren journalist blir ny tillförordnad chefredaktör och ansvarig utgivare för Lärarnas Tidning samt Chef & Ledarskap. Han har flerårig bakgrund som frilansjournalist och lärare på Poppius och Biskops Arnö påbörjar sitt arbete på Lärarförbundet idag den 5 december.

- Vi är glada att kunna rekrytera en så pass erfaren och skicklig journalist som tillförordnad chefredaktör för Lärarnas Tidning. Vi avser att efter årsskiftet påbörja rekryteringen av en ny chefredaktör som långsiktigt ska utveckla titlarna, säger Sixten Frixon, kanslichef Lärarförbundet.

Håkan Söderberg är frilansjournalist. Han har tidigare arbetat bland annat som redaktionschef för Länstidningen i Östersund, chefredaktör för Postens koncerntidning, administrativ sportchef och redaktionssekreterare på Aftonbladet.

- Min fru är fritidspedagog så vi har haft Lärarnas Tidning hemma under många år och jag är väl bekant med tidningen. Jag ser fram emot att få ta mig an det här spännande uppdraget under en tid, säger Håkan Söderberg.

Det är också klart att Karin Södergren ersätter Gertrud Svensén som tillförordnad chefredaktör tillika ansvarig utgivare för tidningarna Pedagogiska Magasinet, Förskolan samt Specialpedagogik. Karin är redan idag chefredaktör och ansvarig utgivare för Pedagogiska Magasinet och har en mångårig erfarenhet som journalist och chef för flera av Lärarförbundets tidningar. Karin tillträder sitt uppdrag i början av 2019.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, lärare i fritidshem, skolledare och lärare på högskolan.