Kommuner med överskott skär på skolan

Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, redovisar i dag att Sveriges kommuner 2009 fick ett överskott på cirka 10 miljarder kronor.

- Det är ytterst anmärkningsvärt att kommunerna har så stora överskott ett år när de skurit så mycket på skolan. En miljard kronor har försvunnit från skolan, lärare har sagts upp, elevgrupperna har blivit större och lärare ska göra ännu mer av allting. Och detta samtidigt som kommunerna uppenbarligen har sparat i ladorna, säger Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande.

Lärarförbundet har länge krävt att regeringen ska öronmärka pengar till skolan och att kommunerna ska se skolan som en investering för att satsa Sverige ur krisen.

- Vi vet att nedskärningar drabbar eleverna. Har kommunerna sparat för att de inte vet hur den ekonomiska krisen kommer att drabba välfärden de kommande åren, då har regeringen ett stort ansvar att snabbt ge besked om tillskott till kommunerna 2011-2013. Det måste till för att kommunerna ska ha rimliga planeringsförutsättningar, säger Eva-Lis Sirén.

- Jag har tidigare varnat för att 2010 kan bli ett nattsvart år för skolan och min oro kvarstår. Skolan måste fredas från kraftiga nedskärningar i tuffa tider, säger Eva-Lis Sirén.

För ytterligare information, kontakta:
Claes Nyberg
vik. presschef
Lärarförbundet
E-post: claes.nyberg@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se

Om Lärarförbundet
Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.