Korrigering: Ingångslönerna fortsätter öka - kraftig höjning för fritidspedagoger

OBS Korrigerat Pressmeddelande från lärarförbundet 27 augusti. Ingångslönerna för nyexaminerade lärare fortsätter att öka. För två år sedan var högsta ingångslönen för en lärare inom grundskolan 19.000 kr, i Laholm. I år är högsta ingångslönen 23.200 och betalas i Huddinge. Det visar nya siffror från Lärarförbundet. Största ökningen bland de olika lärarkategorierna har fritidspedagogerna, där samtliga kommuner på tio-i-topplistan ligger högre än förra årets toppnotering. Toppar gör Huddinge med 19.500 kr, 1.900 kr mer än toppnoteringen förra året (17.600 kr i Nacka). - Bra ingångslöner för de nyexaminerade lärare är avgörande för uppvärderingen av hela yrkeskåren. Att fritidspedagogerna nu tycks vara på väg mot rimligare ingångslöner är på tiden, säger Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet. Det är kommunerna kring Stockholm som dominerar topplistorna. Huddinge finns bland de tio bästa i alla fem kategorierna, Danderyd i fyra. Högsta ingångslönerna för olika lärargrupper inom Lärarförbundet: Gymnasielärare, allmänna ämnen: Solna med 23.500 kr, 1.400 kr mer än förra årets etta (Nacka). Grundskollärare 4-9: 22.500 kr, i Solna och Värmdö. Topplönen är samma som förra året, men då var Värmdö ensamt på topp. Grundskollärare 1-7: 23.200 kr, i Huddinge. 1.200 kr mer än fjolårsettan (Vallentuna). Förskollärare: 19.000 kr, Växjö, Danderyd, Huddinge, Sigtuna, Tyresö. Topplönen upp med 300 kr och betalas av fem kommuner. Fritidspedagoger: 19.500 kr, Huddinge. Rekordhöjning, 1.900 kr mer. Ytterligare nio kommuner betalar mer än förra årets etta (Nacka). Tio-i-topplistan för varje lärarkategori kan du läsa på www.Lararforbundet.se Där hittar du också siffror för de flesta av landets kommuner.