Kraftigt ras för lediga lärarjobb

Antalet utannonserade lärarjobb minskar kraftigt visar nya siffror från Lärarförbundet. Under årets första fem månader utannonserades 16 100 platser, en minskning med över 8 400 jämfört med föregående år och nästan en halvering jämfört med 2002, då över 30 700 platser annonserades ut. Annonsminskningen sker trots att lärarbristen på många områden är stor, samtidigt som andelen obehöriga lärare fortsätter att öka och arbetslösheten bland utbildade lärare stiger. - Annonsminskningen i kombination med att de obehöriga blir fler är ett tydligt bevis på kommunernas sänkta ambitionsnivå när det gäller att locka utbildade lärare. I stället för att annonsera en gång till anställs en obehörig, säger Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet. Jämfört med föregående år har de utannonserade jobben för lärare i grund- och gymnasieskolan minskat med 32 procent, till ca 10 800. För fritidspedagoger och förskollärare är minskningen ännu större, nästan 40 procent ner till 5 268. - Den sänkta ambitionsnivån drabbar eleverna, som inte får de utbildade lärare och den kvalificerade undervisning de har rätt till, säger Eva-Lis Preisz. Många obehöriga lärare har en bristfällig utbildning visade Lärarförbundet i en rapport som publicerades tillsammans med Lärarnas Riksförbund under politikerveckan i Almedalen. Hela 4 300 av de obehöriga lärarna har aldrig själva gått på högskolan. Rapporten visar också att 800 obehöriga har getts tillsvidare anställning i strid med skollagen under de senaste två åren. Lärarförbundets uppgifter bygger på statistik från AMS över antalet utannonserade jobb månad för månad under perioden januari-maj. Jämförelseuppgifter finns från 1999. Statistiken är uppdelad i två kategorier: Lärare i grund- och gymnasieskolan och förskollärare/fritidspedagoger. Siffrorna för alla län och kommuner hittar du på Lärarförbundets hemsida, www.lararforbundet.se För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Eva-Lis Preisz, ordförande Lärarförbundet, 070-576 72 38 Upplysningar: Alf Lindberg, pressombudsman, 08-737 69 02 Om Lärarförbundet Lärarförbundet är Sveriges största organisation för lärare med över 225.000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.