Lärare jobbar sjuka på grund av vikariebristen

Vi är mitt inne i ”vabruari”, en månad som slår hårt mot skolan. Fyra av tio lärare uppger att det sällan eller aldrig tas in vikarier när de blir sjuka, visar en ny undersökning från Lärarförbundet. Istället tvingas de täcka upp och jobba sjuka för att inte belasta sina kollegor. – Det är ohållbart. Vi löser inte lärarbristen genom att köra slut på befintlig personal, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet.

Magsjuka, influensa och förkylning. Sjukdomarna härjar just nu för fullt och det är ingen slump att februari även går under namnet ”vabruari”. Men istället för att vara hemma och kurera sig själv eller sina barn går många lärare till jobbet.

Nio av tio lärare uppger att de någon gång under året jobbat trots att de varit så sjuka att de borde vara hemma. Den främsta orsaken är att de inte vill belasta sina kollegor, visar en ny undersökning från Novus som genomförts på uppdrag av Lärarförbundet. Samtidigt uppger fyra av tio lärare i grundskolan och gymnasiet att det sällan eller aldrig tas in en vikarie när de blir sjuka.

Det är ohållbart.

Lärarbristen tvingar lärarna att springa allt snabbare och särskilt så i sjukdomstider. Även lärare måste kunna vara hemma när de är sjuka utan att ha dåligt samvete för hur det påverkar eleverna eller kollegorna, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet.

I vissa fall får lärarlagen klara sig utan uppbackning i tre eller fler dagar. Värst är situationen i gymnasiet följt av årskurs F-3, visar Lärarförbundets undersökning.

Så här kan det inte fortsätta. Landets förskolor och skolor måste ha en tydlig plan för när lärare blir sjuka eller måste vabba. Skolledarna behöver också bättre förutsättningar för att ta in vikarier, säger Johanna Jaara Åstrand och fortsätter:

Vi löser inte lärarbristen genom att köra slut på den befintliga personalen.

Undersökningarna har genomförts av Novus på uppdrag av Lärarförbundet. Uppgifterna är insamlade via webbintervjuer i Lärarförbundets medlemspanel mellan perioderna 28 november – 7 december 2018 och 25 – 31 januari 2019.

Bakgrundsinformation:

• 91 procent av lärarna i grundskolan och gymnasiet har det senaste året gått till jobbet minst en gång trots att de har varit så pass sjuka att de på grund av sitt hälsotillstånd borde ha låtit bli. 41 procent svarar att detta har hänt 4 gånger eller fler.
  • 74 procent av grundskollärarna svarar att anledningen till att de arbetar trots att de är sjuka är för att de inte vill belasta sina kollegor.
  • 37 procent av lärarna i grundskolan och gymnasiet uppger att det sällan/aldrig tas in vikarier vid oplanerad frånvaro i 1-2 dagar. För gymnasielärare är siffran 78 procent och för lärare i F-3 36 procent.
  • Var 4:e lärare (25 procent) svarar att det sällan/aldrig tas in vikarie vid oplanerad frånvaro 3 dagar eller fler.

För mer information:

Niklas Kjellberg, 08-737 69 02 eller press@lararforbundet.se

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 234 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, lärare i fritidshem, skolledare och lärare på högskolan.