Lärarförbundet fortsätter att växa kraftigt

Lärarförbundet fortsätter att växa kraftigt och har nu över 230.000 medlemmar.

-          Det är både viktigt och glädjande att Sveriges lärare i allt större utsträckning väljer Lärarförbundet. Vi håller ihop lärarkåren oavsett skolform, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Bland annat fortsätter antalet medlemmar i gymnasieskolan att öka och rekryteringen av studenter har stärkts. Samtidigt sker en stadig ökning bland modersmålslärarna.

-          Vi lärare har ett särskilt ansvar för diskussionen om demokrati och människosyn utifrån skolans värdegrund. Resultatet i skolvalet visar att vi lärare har en viktig uppgift framför oss. Modersmålslärarna är nu en nyckel för att klara integrationen i skolan, säger Eva-Lis Sirén.

I maj fördjupade också Lärarförbundet sitt samarbete med Svenska folkhögskolans lärarförbund (SFHL). SFHLs medlemmar blev då medlemmar även i Lärarförbundet.

-          Både Lärarförbundet och SFHL ser på läraryrket som en profession med ett gemensamt uppdrag oavsett i vilken skolform vi arbetar. Om alla lärare står enade i en organisation blir lärarkåren starkare, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, studie- och yrkesvägledare, lärarstuderande, skolledare och lärare på högskolan.

75 procent av lärarna är med i Lärarförbundet som också är Sveriges största förbund för skolledare. Lärarförbundet är genom sina 298 avdelningar aktivt i varje kommun och på de arbetsplatser där vi har medlemmar. Vi har också avdelningar för medlemmar med privat eller statlig arbetsgivare.

Upplysningar:
Lärarförbundets presschef, Claes Nyberg, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.