​Lärarförbundet inleder förhandlingar avseende framtida produktion av tidningsverksamheten

Lärarförbundet har inlett fackliga förhandlingar om den framtida produktionen av förbundets medlemstidningar. Målet är att hitta en extern leverantör som kan producera tidningar av högsta kvalitet till en lägre kostnad än i dag och samtidigt öka tempot i den digitala utvecklingen.

Lärarförbundet ger ut sju tidningar riktade till förbundets olika medlemsgrupper inklusive de gemensamma Lärarnas Tidning och Pedagogiska Magasinet.

Samtidigt står Lärarförbundet inför ekonomiska utmaningar och måste minska sina kostnader avsevärt de kommande åren. Som en konsekvens av det ser nu förbundet över möjligheten att lägga ut tidningsproduktionen på en extern part. En lösning som många fackförbund och andra medlemsorganisationer redan tillämpar med goda resultat.

- Vi har en skyldighet gentemot medlemmarna att leverera största möjliga medlemsnytta till lägsta möjliga kostnad, säger Sixten Frixon, kanslichef på Lärarförbundet och fortsätter:

- Lärarförbundets medlemmar har höga krav. De ska även i framtiden få tidningar av högsta kvalitet, men till en lägre kostnad än i dag.

Processen föreslås ske i form av en verksamhetsövergång, vilket innebär att samtliga journalister övergår till en eventuell framtida extern leverantör. Tidningarna ska även fortsättningsvis vara oberoende med självständig ansvarig utgivare som fattar alla publicistiska beslut. Inga förändringar föreslås i antalet titlar eller i det redaktionella program som gäller idag.

Förhandlingar med de fackliga parterna har inletts.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, lärare i fritidshem, skolledare och lärare på högskolan.