Lärarförbundet kommenterar regeringsombildningen: Ny trio med kort om tid

- Det är stora omvälvningar på utbildningsdepartementet samtidigt som skolan reformeras. En ny trio får ansvaret för att på kort tid presentera förslag till en ny skollag och lägga fram en ny forskningsproposition. Dessa frågor är utomordentligt viktiga för Sveriges lärare, säger Eva-Lis Preisz, förbundsordförande för Lärarförbundet. - Elever med utländsk bakgrund har det tuffast i skolan idag. Med Ibrahim Baylan har jag förhoppningar på ett tydligare integrationsperspektiv i skolpolitiken, säger Eva-Lis Preisz. - Lärarförbundet vill tacka Tomas Östros för hans insatser på skolans område och gratulera till de nya arbetsuppgifterna. Vi välkomnar samtidigt Leif Pagrotsky och Ibrahim Baylan som, tillsammans med Lena Hallengren, får det viktigaste uppdrag man kan ha – att ge lärarna möjlighet att skapa den bästa skolan för varje elev, avslutar Eva-Lis Preisz. För ytterligare information: Kommentarer: Eva-Lis Preisz, ordförande Lärarförbundet, 070-576 72 38 Upplysningar: Magnus Wallerå, ombudsman, 070-508 60 66 Om Lärarförbundet Lärarförbundet är Sveriges största organisation för lärare med över 225.000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.