​Lärarförbundet och Vision tecknar samverkansavtal

Skolans roll i samhället är viktigare än någonsin och det krävs  en god facklig organisering för att säkerställa bra arbetsmiljö, goda villkor och möjlighet till utveckling för alla anställda i skolan. För att uppnå detta har Lärarförbundet och Vision tecknat ett samverkansavtal.

Samverkansavtalet innehåller gemensamma utbildningspolitiska ståndpunkter, samt former för avtalssamverkan. Avtalet gäller from 1 januari 2020.

- Vi är ett fackligt professionsförbund för de som är lärare, skolledare, studie- och yrkesvägledare och lärarstudenter. De som efter årsskiftet anställs som lärare men saknar utbildning kommer erbjudas medlemskap i Vision. Vi kommer fortsätta jobba för att alla på en lärartjänst ska kunna skaffa sig relevant utbildning och bli medlemmar i Lärarförbundet, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet.

På grund av lärarbristen visstidsanställs personer på lärartjänster som saknar behörighet och examen. Den gemensamma ambitionen från förbunden är att dessa ska komma i utbildning för att bli lärare. Förändringen påverkar inte Lärarförbundets nuvarande medlemmar.

Vision kommer från och med den 1 januari 2020 att organisera de som inte redan är medlemmar i Lärarförbundet och som är visstidsanställda innehavare av lärartjänster inom förskoleklass, grundskola, fritidshem, gymnasieskola, särskola, gymnasiesärskola, specialskola, vuxenutbildning eller sameskolan men som inte har lärarexamen eller studerar för att bli lärare.

- Vision har idag många medlemmar som arbetar inom skolan i andra yrken än lärare. Det handlar om t.ex. administratörer och kuratorer. Vi organiserar också personal i utbildningsförvaltningar som leder och administrerar skolverksamheten i kommunerna. Därför är det glädjande och naturligt att nu också välkomna de som visstidsanställs på en lärartjänst, men saknar lärarutbildning i Vision. Vi ser fram emot att bidra till att de nya medlemmarna får ut så mycket som möjligt av sitt arbetsliv, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision.

För mer information:

Lärarförbundets pressjour 08-737 69 02, press@lararforbundet.se

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, 070 746 2124

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, lärare i fritidshem, skolledare och lärare på högskolan.