Lärarförbundet stämmer sju kommuner i Arbetsdomstolen

Lärarförbundet stämmer i Arbetsdomstolen sju kommuner för brott mot arbetstidsavtalet. Först ut är Sollentuna kommun som ensidigt beslutat öka mängden undervisning för lärarna. Här yrkar Lärarförbundet också på skadestånd för de lärare som drabbats.

- Det sätt som Sollentuna och andra kommuner hanterar lärarnas arbetstid visar att det bara är ekonomi som räknas. Respekten för avtal och elevernas rätt till anpassad och individualiserad undervisning väger då lätt, säger Lärarförbundets Förhandlingschef Mathias Åström.

Efter Sollentuna följer stämningar mot Bromölla-Sölvesborg utbildningsförbund, Halmstad, Hylte, Karlshamn, Kävlinge och Västerås. Fler kommuner kommer att följa utefter resultatet från Lärarförbundets lokala förhandlingar.

- Lärarna måste ha tillräckligt med tid till planering och uppföljning för att undervisningen ska hålla den kvalitet som eleverna har rätt till. Där kommer vi inte att vika oss, säger Mathias Åström.

Kommunernas hantering av lärarnas arbetstid och undervisningens kvalitet tillsammans med SKLs krav om ökad kontroll och nollbud när det gäller lön kan ge allvarliga konsekvenser för avtalsrörelsen.

- Det blir allt svårare att se arbetsgivarnas handlande som seriöst när de handlar på det här viset. Det visar att SKL och kommunerna inte tar ingångna avtal på allvar, säger Mathias Åström.

Allt fler kommuner redovisar nu stora överskott i sina budgetar för 2009. I Sollentuna var den summan 180 miljoner samtidigt som skolenheter slagits ihop, lärare tvingats gå ner i tid och planeringstiden urholkats.

- I en kommun som under 2009 gjorde ett så stort överskott är det skamligt att på det här sättet genomföra besparingar. Lärarnas arbetsbelastning ökar ständigt och uppgifterna blir fler och fler. Vi hinner inte med våra elever, säger Lärarförbundets ordförande i Sollentuna Christina Wibom.

Upplysningar: Claes Nyberg, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.