Lärarförbundets kongress 9-12 november

Under temat ”Allt börjar med en bra lärare” håller Lärarförbundet kongress i Stockholm mellan 9-12 november. Tal hålls av bland andra vice statsminister och utbildningsminister Jan Björklund, Susan Hopgood ordförande för lärarnas världsorganisation EI. Gäster närvarar från bland annat Zimbabwe, Ryssland och Storbritannien.

-          Alla samhällsförändringar börjar i skolan. Vår kongress kommer kräva att både stat och kommun tar ansvar för att lön, villkor och karriärmöjligheter för lärarna blir bättre. För allt börjar med en bra lärare, säger Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet som kandiderar för ytterligare en period.

Lärarförbundet delar under kongressen ut "Göra skillnad-priset" till en person, en arbetsplats och en lokalavdelning som på något särskilt sätt bidragit till att uppfylla Lärarförbundets mål. Priset delas ut i Blå Hallen i Stadshuset under torsdagskvällen.

Temat för årets kongress är ”Allt börjar med en bra lärare”. Representanter för Lärarförbundet finns i en stor monter på Stockholms central och vid ambulerande bussar kan allmänheten berätta om de lärare som betytt mest för dem.

Det finns möjlighet att intervjua Lärarförbundets internationella gäster efter överenskommelse. Kontakta Lärarförbundets presstjänst – se nedan.

Viktiga hållpunkter

Tidag 9 november
11.00-11.40   Invigningsanförande Eva-Lis Sirén, Förbundsordförande
11.40-12.10   Anförande Jan Björklund, vice statsminister och utbildningsminister
12.10-12.30   Susan Hopgood, Ordförande Education Internationals (EI)

Onsdag 10 november
13.00-13.20   Anförande Nyamko Sabuni, biträdande utbildningsminister
13:20-13.20   Anförande, Mikael Damberg, utbildningspolitisk talesperson (S)
13:40-14:00   Anförande Sture Nordh, Ordförande TCO
14:00-15:00   Seminarium kongressrapporter om likvärdighet och skolans finansiering

Torsdag 11 november
08.30-10.00   Val Förbundsordförande, 1:e vice och 2:e vice Ordf, förbundsstyrelse
11:00-12:00   Allt börjar med en bra lärare – exempel från Zimbabwe
Representanter från ZINTA närvarar
ca 21.00        Vinnare av Göra Skillnad-priset presenteras i Blå Hallen

Kongressen går att följa direkt via blogg, chatt och livesändning med start tisdag kl.11. Mer information finns på Lärarförbundets webbplats lararforbundet.se/kongress.

Upplysningar:
Lärarförbundets pressjour      08-737 6902    press@lararforbundet.se
Presschef Claes Nyberg          070-215 4338
Pressekreterare Pontus Haag   0701-72 00 39

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.

• lärarförbundet
  • kongress