Lärarförbundets studerandekommitté uppvaktar utbildningsminister Lars Leijonborg.

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2007 11:43 CET

Idag måndag kl. 14.00 kommer tre personer från Lärarförbundets studerandekommitté att uppvakta utbildningsminister Lars Leijonborg med en ”Klyv inte lärarna -tårta” på utbildningsdepartementet.

- Vi tänker ta tillfället i akt att prata med utbildningsministern om att vi ser mycket allvarligt på den klyvning av lärarutbildningen som regeringen kommer att föreslå, säger Tobias Stenekull, ordförande i Lärarförbundets studerandekommitté.

Klyvningen innebär att kraven sänks på de studenter som väljer att utbilda sig till lärare med inriktning mot yngre barn. Förändringar i lärarutbildningen bör vänta tills den föreslagna utredningen av utbildningen är genomförd.

– Vi kan se att det finns brister inom Lärarutbildningen och självklart måste dessa rättas till, men detta är inget som varken kan eller bör göras i en handvändning. Lärarutbildningen behöver förändringar som är av kvalitet, inte kvantitet säger Tobias Stenekull.

Studerandekommittén kommer att finnas på plats utanför Utbildningsdepartementet från kl. 13:30.

För ytterligare information, kontakta:

Kommentarer:
Tobias Stenekull, ordförande i Lärarförbundets studerandekommitté,

Torbjörn Andersson, sammankallande i studerandekommitténs Bolognautskott,

Upplysningar:
Matilda Larsson
Lärarförbundet
E-post: matilda.larsson@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se

Om Lärarförbundet
Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.

Kommentarer (0)