Lärarförbundets studerandekommitté uppvaktar utbildningsminister Lars Leijonborg.

Idag måndag kl. 14.00 kommer tre personer från Lärarförbundets studerandekommitté att uppvakta utbildningsminister Lars Leijonborg med en ”Klyv inte lärarna -tårta” på utbildningsdepartementet. - Vi tänker ta tillfället i akt att prata med utbildningsministern om att vi ser mycket allvarligt på den klyvning av lärarutbildningen som regeringen kommer att föreslå, säger Tobias Stenekull, ordförande i Lärarförbundets studerandekommitté. Klyvningen innebär att kraven sänks på de studenter som väljer att utbilda sig till lärare med inriktning mot yngre barn. Förändringar i lärarutbildningen bör vänta tills den föreslagna utredningen av utbildningen är genomförd. – Vi kan se att det finns brister inom Lärarutbildningen och självklart måste dessa rättas till, men detta är inget som varken kan eller bör göras i en handvändning. Lärarutbildningen behöver förändringar som är av kvalitet, inte kvantitet säger Tobias Stenekull. Studerandekommittén kommer att finnas på plats utanför Utbildningsdepartementet från kl. 13:30. För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Tobias Stenekull, ordförande i Lärarförbundets studerandekommitté, Tel: 0707-79 08 06 Torbjörn Andersson, sammankallande i studerandekommitténs Bolognautskott, Tel: 0739-25 04 77 Upplysningar: Matilda Larsson Pressekreterare Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: matilda.larsson@lararforbundet.se Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.