Lärarstudenters val stämmer inte med behoven

Det råder stor obalans mellan lärarstudenternas val av yrkesinriktning och skolans rekryteringsbehov. Det visar en undersökning bland lärarstudenter som Lärarförbundet låtit genomföra. - Tillgången till utbildade lärare är avgörande för kvalitén i samtliga skolformer. Den förnyade utbildningen är en bra grund för att utveckla skolan, men de barnsjukdomar som nu visar sig måste åtgärdas, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Preisz. Undersökningens resultat och Lärarförbundets krav: 1. Kommunerna gör mycket lite för att attrahera blivande lärare till bristområdena. - Vad som krävs i framför allt förskolan är lönevillkor som är konkurrenskraftiga och arbetsvillkor som gör att studenterna tydligt ser att deras kompetens kommer att tas till vara. 2. Det är bara inom grundskolans tidigare år som den skolförlagda delen av utbildningen ökar intresset för framtida jobb. - Kommunerna måste se till att det även övriga skolformer blir attraktiva. 3. De lärarstuderande ges inte en riktig bild av inom vilka lärarinriktningar som det finns störst chans att få jobb. - Studievägledningen måste förbättras och kontakterna mellan högskolor och kommuner utvecklas. Lokala resultat finns för lärarutbildningarna i Stockholm, Göteborg, Malmö, Kristianstad, Jönköping, Linköping, Karlstad, Uppsala och Umeå. Kommentarer kan fås av följande lärarstuderande: Stockholm: Jenny Frohagen, 070-8789646, Mälardalens högskola: Elisabeth Kan 073- 244 9195 Kalmar: Fredrik Johansson, ordförande Lärarförbundets studerandekommitté, 070-311 58 26 Växjö: Henrik Wallin, 070-361 4 897 Härnösand: Daniel Ahlm, 073-993 24 54, Hassen Kharchi, 0733-43 84 11 Karlstad: Karolina Friman, 0734-23 32 88 Luleå: Tina Ståhl, 070-278 15 50 Läs hela undersökningen på www.lararforbundet.se Undersökningen presenteras också i en debattartikel som i dag, onsdag, publicerats av Göteborgs-Posten, www.gp.se Kommentarer Eva-Lis Preisz, ordförande Lärarförbundet, 070-576 72 38 Upplysningar: Alf Lindberg, pressombudsman, 070-316 67 14 Johan Ernestam, ombudsman, 070-508 6 805 Om Lärarförbundet Lärarförbundet är Sveriges största organisation för lärare med över 225.000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.