Mjölby gör starkt lyft i ranking över bästa musik- och kulturskolekommun

När Lärarförbundet idag presenterar årets ranking över Sveriges bästa musik- och kulturskolekommun klättrar Mjölby 57 placeringar från 114:e till 57:e plats.

-          Det glädjande att Mjölby kommun satsar för att ge elever tillgång till en kvalificerad musik- och kulturskola. Vi vet att estetisk utveckling hjälper barn och ungdomar att nå sina kunskapsmål även i andra ämnen, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Bland kommunerna i Östergötland klättrar även Kinda och Linköping märkbart på listan, medan Valdemarsvik och Motala tappar klart. Övriga förändringar är mindre och Norrköping ligger kvar i bottenskiktet efter en tappad placering till plats 261.

Lärarförbundet etablerade 2009 ett årligt pris till Sveriges bästa musik- och kulturskolekommun. Undersökningen bygger på en sammanställning av de resurser som kommunen satsar på musik- och kulturskolan, räknat i kronor per invånare i åldern 7-15 år samt den medelavgift som tas ut av eleverna.

Placeringar för kommuner i Östergötlands län 2010:

32     Ödeshög
57     Mjölby
114   Valdemarsvik
155   Ydre
161   Finspång
200   Motala
204   Kinda
208   Linköping
247   Vadstena
248   Söderköping
253   Boxholm
261   Norrköping
274   Åtvidaberg

Till bästa musik- och kulturskolekommun för 2010 utsåg Lärarförbundet Hällefors kommun. De står som vinnare för andra året i rad.

Hela rankingen - både som rikslista och uppdelad per län - finns på Lärarförbundets webbplats www.lararforbundet.se.

Upplysningar: Lärarförbundets presschef, Claes Nyberg, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.

• bästa musik- och kulturskolekommun

• Mjölby