Nu premieras Sveriges mest innovativa skolledare

I ett initiativ att lyfta fram goda exempel på skolledare har Lärarförbundet och Microsoft instiftat det Innovativa skolledarpriset. Priset delas i år ut för första gången till en skolledare som med ett hållbart skolutvecklingsarbete säkrar att deras skola ger eleverna möjlighet att lyckas.

– Skolledare har samhällets viktigaste chefsjobb. De har ett stort ansvar för att utveckla sin skola, lärarna och höja elevernas resultat. Vi delar ut priset för att lyfta fram de framgångsrika skolledare som finns men som sällan får synas i skoldebatten, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

–
Våra tre finalister visar goda exempel på hur man med en vision och kreativitet kan påverka människor i sin omgivning. Samtliga är även bevis på hur tekniken på ett bra sätt kan användas för att stärka skolans resultat, säger Eva Pethrus, Ansvarig för Partnerskap i Lärande på Microsoft.

Årets tre finalister är:

Christina Awerstedt & Katarina Björk, rektor respektive biträdande rektor vid Österåkers gymnasium
Har arbetat intensivt med fortbildning och kunskapsdelning kollegor emellan samt mellan elev och lärare, och delar erfarenheter med andra skolor både lokalt och internationellt. De har förmågan att förmedla sin vision och sprida sin entusiasm och passion.

Lena Hansson, försterektor vid Birger Sjöberggymnasiet i Vänersborg
Har med hjälp av en bra vision, uppföljningsverktyg och ett skickligt ledarskap tagit ett helhetsgrepp på elevernas lärande, som bland annat resulterat i en utnämning av Skolverket som regionens främsta skola.

Pär Palmgren, rektor på Blåklintskolan i Mjölby
Har skapat en kultur där både elever och lärare kan växa och utmanas i en trygg och spännande miljö, där nya framgångsrika arbetssätt ständigt eftersöks.

Priset delas ut av Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet och Tomas Frimmel Sales Director vid Microsoft. Prisutdelningen äger rum kl. 10.30 den 17 november på Stora scenen Kvalitetsmässan plan 2, Svenska Mässan Östra Hamngatan 52 i Göteborg.

Kontaktuppgifter till finalisterna:

Pär Palmgren

Christina Awestedt

Katarina Björk

Lena Hansson

För upplysningar och kommentarer:

Lärarförbundets pressekreterare Pontus Haag 070-172 00 39
Lärarförbundets pressjour  08-737 69 02

Eva Pethrus, Ansvarig för Partnerskap i Lärande på Microsoft 0734-082 840

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.

Microsoft (Nasdaq ”MSFT”) grundades 1975 och är världsledande inom mjukvara, tjänster och lösningar som hjälper människor att förverkliga sin fulla potential.

• microsoft
  • innovativa skolledarpriset