Nyhetsbrev från Lärarförbundet 2007-08-21

Förhandlingar om kommunalt avtal fortsätter Nu drar förhandlingarna om ett nytt avtal för kommunalt anställda igång på allvar. Lärarförbundet förhandlar med Sveriges kommuner och landsting, SKL, tillsammans med Lärarnas riksförbund. - Vi räknar med ett intensivt arbete under andra halvan av augusti och september. Då bör vi antingen ha ett avtal i hamn eller förhandlingar som havererat. Vi vet vad vi vill och vi vet också vad andra har fått, säger Lärarförbundets förhandlingschef Mathias Åström. LÄS MER: http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/0029D4FB?OpenDocument&menuid=003116A2 - Utredaren måste satsa på kvalitet för alla blivande lärare Regeringen har i dag utsett tidigare universitetskansler Sigbrit Franke till utredare av lärarutbildningen. – Att ge uppdraget att utreda lärarutbildningen till någon som tidigare varit mycket kritisk ställer höga krav på utredarens integritet och lyhördhet. Från Lärarförbundets sida ser vi fram emot att Sigbrit Franke i nära dialog med lärarna tar fram underlag för att skapa en bra utbildning på avancerad nivå för alla blivande lärare, kommenterar Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Preisz. LÄS MER: http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/004493A0?OpenDocument&menuid=00326A1C Historiskt besök från Kina För första gången har Lärarförbundet haft besök av en facklig delegation från Folkrepubliken Kina. Jörgen Lindholm, internationell förbundssekreterare i Lärarförbundet, anser att besöket visar på en viktig utveckling i det internationella lärarsamarbetet. LÄS MER: http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/002E3B10?OpenDocument&menuid=00326A1C Billigare böcker för medlemmar Lärarförbundets förlag sänker priserna för medlemmar. Nu får du 10 procents rabatt på böcker. LÄS MER: http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/002ABA8E?OpenDocument&menuid=003116A2 Lärarnas a-kassa sänker medlemsavgiften igen Lärarnas Arbetslöshetskassa har beslutat att sänka medlemsavgiften med ytterligare 20 kronor per månad utöver den sänkning med 30 kronor per månad som beslutades i juni. Den nya avgiften för icke arbetslösa medlemmar anslutna genom Lärarförbundet blir från 1 september 197 kronor. Efter sänkningen kommer Lärarnas a-kassa att ha den lägsta avgiften av samtliga a-kassor. LÄS MER: http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/002A945F?OpenDocument&menuid=00326A1C Små framsteg för lärares rättigheter Det går framåt när det gäller mänskliga och fackliga rättigheter i världen – men det går mycket långsamt. Särskilt långsamt går det när det gäller barnens rätt till utbildning. LÄS MER: http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/002FB684?OpenDocument&menuid=00326A1C Kraftfull manifestation när 1700 lärare möts i Berlin Kraft, kreativitet och mångfald - det är kännetecknen när representanter för över 30 miljoner lärare möts för kongress i Berlin. Med mycket starkt röststöd omvaldes Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Preisz till en ny period i styrelsen för den internationella lärarorganisationen Education International. LÄS MER: http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/00489C80?OpenDocument&menuid=00326A1C Kraftig minskning av lediga lärarjobb Nästan 2000 färre lärarjobb utannonserades under årets första fem månader jämfört med samma period 2006. Det visar ny statistik som Lärarförbundet presenterar. LÄS MER: http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/00464959?OpenDocument&menuid=00326A1C - Bra lärare ska ha bra betalt Vad är en lärare värd? Det var frågan som en mer än fullsatt aula i Almedalsbiblioteket diskuterade när Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund för sjätte året i följd ordnade skoldebatt under politikerveckan i Visby i juli. LÄS MER: http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/0045A3D1?OpenDocument&menuid=00326A1C