Rätt tänkt om förskollärarutbildningen

- Dagens besked från utbildningsminister Jan Björklund om att framtidens lärarutbildning för förskolans lärare inte blir kortare än i dag, utan behålls på dagens 3,5 år är ett mycket viktigt och välkommet besked, säger Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande.

Utbildningsministern berättade i dag i Sveriges Radios Ekot att regeringen kommer att föreslå att den nya lärarutbildningen för förskolans lärare även i framtiden ska vara 3,5 år. En tidigare utredning har föreslagit att utbildningen skulle förkortas till tre år och därmed skulle förskolans lärare gå miste om viktiga kunskaper i språkutveckling och matematik.

- Regeringen har lyssnat till Lärarförbundet och andra experter som har påpekat det orimliga i att korta utbildningen. Den regering som vill ha en förskola som ger alla barn en bra start i livet måste satsa på en lärorik förskola. Välutbildade lärare behövs också i förskolan, säger Eva-Lis Sirén.

Sveriges förskola är vida känd internationellt och ses som en förebild i många länder. Forskning visar också att barn som har gått i en pedagogiskt stark förskola med välutbildade lärare lyckas bättre i skolan. Regeringens besked i dag går alltså hand i hand med de forskningsrön som finns.

- Regeringen har under de gångna åren byggt vidare på en pedagogiskt förstärkt förskola. Vi har stora förhoppningar om att det arbetet ska fortsätta. Bland annat behöver förskolans och förskollärarutbildningens forskningsbas förstärkas. Regeringen måste ta ytterligare viktiga steg framöver, säger Eva-Lis Sirén avslutningsvis.

Lärarförbundet driver sedan många år att all lärarutbildning ska vara minst fyraårig och ligga på så kallade avancerad nivå.
För ytterligare information, kontakta:
Claes Nyberg
vik. presschef
Lärarförbundet
E-post: claes.nyberg@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se
Om Lärarförbundet
Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.

• förskollärarutbildningen