​​​​Skolan blir inte digital utan lärarna – Lärarförbundet kommenterar regeringens förslag till digitaliseringsstrategi för skolan

Ambitionen i regeringens nationella digitaliseringsstrategi för skolan som presenterades idag är lovvärd men den måste bli mer konkret för att  kunna bli verklighet.

- Det här kommer inte en dag för tidigt! Vi lever i en digitaliserad värld och alla elever måste få utveckla sin digitala kompetens och sin förmåga att förstå sin omvärld. Detta är, precis som strategin slår fast, i grunden en demokratifråga. Men en strategi är inte självuppfyllande. Det krävs att både regeringen och skolhuvudmännen investerar i och prioriterar en digital skola, säger Johanna Jaara Åstrand.

- Om digitaliseringsstrategin ska landa på ett bra sätt ute i verksamheterna måste lärares perspektiv och behov tas på stort allvar. Vi inväntar regeringens inbjudan att bidra i det arbetet, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Lärarförbundet välkomnar att regeringen sätter fokus på forskningen

- Vi behöver fler forskande lärare och fler forskningsmiljöer där nya digitala verktyg kan utvecklas, beprövas och anpassas till elevers och skolverksamhetens behov, säger Johanna Jaara Åstrand.

- Det absolut viktigaste för att digitaliseringsarbetet i skolan ska bli framgångsrikt är att alla lärare får tillräcklig kompetensutveckling för att bemästra olika digitala verktyg och avgöra vilka pedagogiska metoder och verktyg som är lämpligast i varje situation, säger Johanna Jaara Åstrand.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 234 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.