Sveriges bästa skolkommun 2003: LOMMA

Lärarförbundets utmärkelse Sveriges bästa skolkommun 2003 har i dag tilldelats Lomma. Kommunen får priset för en skolpolitik som ger lärare och elever förutsättningar att nå goda resultat. På andra respektive tredje plats placerar sig grannkommunerna i Sydvästskåne, Lund och Staffanstorp. Hammarö i Värmland och Norsjö i Västerbotten placerar sig som fyra respektive femma. Utmärkelsen, som utdelas för andra året, vill lyfta fram de kommuner som ger skolan goda arbetsförutsättningar och som lyckas särskilt väl med sitt uppdrag. Lund, Hammarö och Norsjö kvalificerade sig även förra året bland de fem bästa. - Vi vill att utmärkelsen Sverige bästa skolkommun ska inspirera kommuner att satsa på dem som skapar den goda skolan - elever, lärare, och skolledare. Att det är tre grannkommuner i topp är intressant, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Preisz. I en tid då allt fler kommuner tvingas till nedskärningar och hårdföra prioriteringar känns det extra viktigt att visa att satsningar på utbildning är en klok investering. - Skolans kvalitet är avgörande för den tillväxt som alla säger sig eftersträva. Därför måste de arbetsgivare som vågar satsa få ett erkännande. Lärarna själva måste börja se sig som en viktig del av tillväxtsektorn, säger Eva-Lis Preisz. Övriga kommuner bland de femton bästa: 6. Piteå 7. Pajala 8. Övertorneå 9. Båstad 10. Svedala 11. Torsås 12. Oskarshamn 13. Jönköping 14. Åsele 15. Sandviken Till grund för utmärkelsen Sveriges bästa skolkommun ligger tolv olika kriterier som Lärarförbundet anser viktiga för skolans arbetsförutsättningar och resultat. Nio är hämtade från Skolverkets officiella utbildningsstatistik och tre baseras på Lärarförbundets egen statistik. Mer information om kriterierna och undersökningen finns på Lärarförbundets hemsida. www.lararforbundet.se. Kommentarer: Eva-Lis Preisz, ordförande Lärarförbundet, 070-576 72 38 Upplysningar: Alf Lindberg, pressombudsman, 08-737 69 02 eller 070-316 67 14