​Viktigt med fortsatta satsningar på en likvärdig skola i budgeten

Idag har riksdagen röstat igenom Moderaternas och Kristdemokraternas budgetreservation. Lärarförbundet välkomnar att miljardsatsningarna på en ökad likvärdighet i svensk skola finns kvar i budgeten och förutsätter att utbyggnaden av dessa satsningar fortsätter i kommande budgetar.

- Vi har varit bekymrade över att nödvändiga pengar för att öka likvärdigheten i svenska skolan skulle få stryka på foten på grund av det osäkra parlamentariska läget. Det har därför varit glädjande att se att både övergångsregeringen och Moderaterna och Kristdemokraterna står fast vid att dessa pengar behövs. Riksdagen har nu fattat beslut om budgeten 2019 och vi förutsätter att utbyggnaden av likvärdighetsmiljarderna finns med även i budgeten för 2020, säger Johanna Jaara Åstrand.

År 2019 handlar det om 3,5 miljarder i statligt stöd för stärkt likvärdighet och kunskapsutveckling. Den bristande likvärdigheten slår mot hela landets framtid. Föräldrarnas socioekonomiska bakgrund får allt större betydelse för deras barns möjlighet att lyckas i skolan. Det riktade statsbidraget är ett sätt att hantera att det kommunala utjämningssystemet inte beaktar elevernas bakgrund och behov i utbildningen.

– För att vända utvecklingen måste förutsättningarna och undervisningen vara som bäst där utmaningarna är som störst. För detta krävs riktade insatser och att kommuner med större utbildningsutmaningar får full uppbackning. Det räcker inte att lappa och laga när vi har ett system som i sig spär på skolsegregationen och därför måste utbyggnaden av bidraget fortsätta, säger Johanna Jaara Åstrand.

Riksdagen har redan sagt nej till tioårig grundskola

Ett orosmoment i budgetförslaget från Moderaterna var förslaget om en tioårig grundskola. I reservationen, som röstats igenom, finns pengar avsatta för kompetenshöjning av de förskollärare som idag undervisar i förskoleklass men ingen plan hur det praktiska genomförandet ska gå till.

- Riksdagen har redan röstat ned förslaget om en tioårig grundskola och för obligatorisk förskoleklass, trots detta väljer moderaterna och kristdemokraterna att bakvägen gå fram med ett sådant förslag. Vi välkomnar såklart budgetförstärkningar till kompetensutveckling men det rimliga vore en politisk uppslutning bakom förslaget om professionsprogram istället för dragkamp om sexåringarnas undervisning, säger Johanna Jaara Åstrand.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, lärare i fritidshem, skolledare och lärare på högskolan.