Viktigt med utbildade vägledare i skolan

- Det är bra att regeringen nu säger att rätten till garanterad studie- och yrkesvägledning ska skrivas in i skollagen. Men vi behöver också tydliga besked om hur mycket vägledning eleverna ska få, säger Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund som organiserar majoriteten av landets studie- och yrkesvägledare.

- Lärarnas Riksförbund har länge krävt en satsning på vägledningen. Om den ska lyckas måste eleverna garanteras tillräckligt tid med en studie- och yrkesvägledare för att få all nödvändig information. Vägledningen måste finnas när eleverna behöver den, säger Metta Fjelkner.
- Det krävs fler välutbildade studie- och yrkesvägledare på våra skolor. Vägledningen blir allt viktigare, inte minst för de elever som skall söka yrkesprogram. Såväl utbildningen och fortbildningen för studie och yrkesvägledare måste bli bättre, säger Metta Fjelkner.
Vägledning nedprioriterats
Det är ett välkänt faktum att studie- och yrkesvägledningen länge varit nedprioriterad i den svenska skolan. Tidigare granskningar av Skolverket visar att grundskolorna minskat sina resurser för studie- och yrkesorientering och att runt hälften av tjänsterna innehas av personer utan studie- och yrkesvägledarutbildning. Studie- och yrkesvägledning är viktig på både grundskolan och på gymnasiet.
I dagens skollag slås endast fast att den som ska få anställas som studie- och yrkesvägledare ska ha rätt utbildning. I läroplanen för gymnasieskolan anges att den studie- och yrkesorienterande verksamheten ska organiseras så att eleverna får vägledning.
- Det är alltför många kommuner och friskolor som struntar i läroplanens bestämmelser. Detta är inte acceptabelt, säger Metta Fjelkner.
- Studie och yrkesvägledarna måste vara tillräckligt väl utbildade och de måste vara uppdaterade för att kunna ge rätt råd och stöd och hjälpa eleverna framåt i en föränderlig arbetsmarknad.
Lärarnas Riksförbund ställer följande krav:

• Elever i grundskolan och gymnasieskolan ska garanteras en nationellt likvärdig vägledning kontinuerligt under läsåret.
  • Det måste bli färre elever per vägledare. Idag kan en vägledare ha så många som 800 elever att ansvara för. Det är inte rimligt!
  • Samma regler ska gälla för alla huvudmän, som ska vara skyldiga att ha en kvalificerade vägledning med behöriga studie- och yrkesvägledare. Idag låter särskilt många fristående skolor lärarna sköta vägledningen för eleverna.
  • Staten måste tillföra nya resurser så att likvärdigheten garanteras och att alla elever får en god vägledning. Idag skär friskolor såväl som kommuner ner på vägledningen.
  • Utbildningen för studie- och yrkesvägledare måste ses över i samband med att lärarutbildningen reformeras.
  • Återkommande fortbildning ska garanteras, för att vägledarna ska kunna ge bästa tänkbara vägledning och stöd.

Ändring i skollag om studievägledare, Ekot Sveriges Radio

För kommentarer: Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 68
För information: Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00

Lärarnas Riksförbund är det enda fackförbund i Sverige som enbart organiserar behöriga lärare inom grund- och gymnasieskola, vuxenutbildning och högskola, samt studie- och yrkesvägledare. Med ca 80 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.
Prenumerera på pressmeddelanden på www.lr.se/prenumerera. Om du redan prenumererar på pressmeddelanden kan du själv ändra eller avsluta din prenumeration.

• garanterad studie- och yrkesvägledning
  • vägledning
  • lärarförbundet