Vinnaren av Guldäpplet 2011 korad

Marie Andersson lärare på Eskelhems skola på Gotland tilldelas 2011 års Guldäpple. Guldäpplet delas årligen ut av stiftelsen Datorn i utbildningen (DiU) i samarbete med bland annat Lärarförbundet till lärare som förnyat undervisningen med stöd av IT.

Marie Andersson får priset för sitt engagerade och pedagogiskt genomtänkta arbete. Med stöd av digitala verktyg och klassbloggen detektivenemilochvi.se har hon tagit elevernas lärande vidare. Marie har genom sociala medier generöst delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter till kollegor runt om i Sverige. Detta har gjort henne till ett oumbärligt stöd för lärare över hela landet.

– Marie har hittat ett intressant koncept som väcker elevernas intresse för litteratur genom bloggande. Arbetet är ett lysande exempel på hur skolan kan och ska använda sig av IT och sociala medier, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

I sin undervisning använder sig Marie av Geocaching som är en form av digital skattjakt med hjälp av GPS och internet. Geocaching har blivit en del av mattematiken och flera andra ämnen genom att eleverna mäter avstånd och löser problem.

Skolan är i dag en arbetsplats som ligger långt efter övriga samhället när det gäller IT-användning. Det behövs ett samlat grepp för att driva på den digitala utvecklingen i skolan. Guldäpplet visar tydligt på hur undervisningen kan utvecklas med hjälp av IT.

– I nuläget drivs teknikutvecklingen i klassrummen av eldsjälar som Marie – det är inte tillräckligt. Vi behöver en nationell IT-strategi för skolan. Alla elever ska ha tillgång till den undervisning som Marie bedriver i sitt klassrum, säger Eva-Lis Sirén.

Juryns särskilda pris 2011 tilldelas Gunilla Almgren-Bäck, specialpedagog i Mölndal och vid GR-utbildning i Göteborg.

Guldäpplet är ett lärarstipendium, som årligen delas ut till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT. Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs minne i samverkan tidskriften DIU, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Specialpedagogiska skolmyndigheten samt Sveriges kommuner och landsting. Priset består av ett stipendium på 10 000 kr och ett glasäpple med inläggning i äkta guld.

För kommentarer: Marie Andersson 0703-57 84 47
Mer information om priset finns på www.diu.se/guldapple

För upplysningar:

Lärarförbundets pressekreterare Pontus Haag 070-172 00 39
Lärarförbundets pressjour  08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.

• eva-lis sirén
  • marie andersson