Lärarförsäkringar skickar Rosa Kuvertet till nya lärare

Den här veckan skickar Lärarförsäkringar det rosa kuvertet till 11 000 nya lärare. Syftet med det rosa kuvertet är att berätta om tjänstepensionens betydelse för den framtida pensionen, och om vikten av att göra ett aktivt val för sin tjänstepension.

Alla medlemmar i Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund med en ny kommunal anställning under året, cirka 11 000 personer, får i dagarna det rosa kuvertet från Lärarförsäkringar. Dessa medlemmar har möjlighet att för första gången göra ett val för sin tjänstepension.

– Tjänstepensionen kommer att utgöra en stor del av medlemmarnas framtida pension. Med det rosa kuvertet vill vi öka lärarnas medvetenhet om detta.  Vi slår samtidigt ett slag för Lärarfonder som är lärarnas eget fondbolag och ett av alternativen för kommunalt anställda lärare, säger Håkan Lind, VD på Lärarförsäkringar.

För varje lärare som väljer Lärarfonder skänker Lärarförsäkringar 10 kronor till Cancerfondens Rosa bandet-kampanj. Det är andra året som Lärarförsäkringar skickar det rosa kuvertet.