Kommunerna måste sluta blåsa lärarna

En ny rapport från Lärarnas Riksförbund visar att kommunerna inte klarar att leva upp till löneavtalet och belöna de lärare där måluppfyllelsen förbättras eller är hög.

Rapporten presenteras på DN Debatt i dag, ”Kommunerna uppfyller inte löneavtalet med lärarna”, där förbundets ordförande Metta Fjelkner konstaterar att:
“Vill man åstadkomma ökat förtroende mellan lärare och kommuner måste förbättrade resultat synas i lönekuvertet.

Skillnaden mellan lönepåslag för lärare på skolor och kommuner som lyckas väl med måluppfyllelsen där alltfler elever når målen och lärare på skolor och kommuner där man inte lyckas lika väl, är 0,01 procentenheter.

Till och med i de kommuner som stadigt befinner sig i resultattoppen visar det sig helt saknas en koppling mellan resultat och högre lön. För de flesta av de kommuner som lyckas väl med resultaten är kopplingen måluppfyllelse och lön till och med negativ – där får man alltså mindre än riksgenomsnittet i lönepåslag!

Det är nog dags för kommunerna att sluta blåsa lärarna, som Metta Fjelkner påpekar.

Läs gärna den heta debatten i DN:s kommentatorsfält.

Det vore onekligen intressant att få se och höra en debatt mellan Lärarnas Metta Fjelkner och någon av SKL:s ansvariga. Kanske SKL:s ordföranden Anders Knape (M), eller ordföranden för SKL:s utbildningsberedningen Maria Stockhaus (M), eller ordföranden i SKLs förhandlingsdelegation Ingela Gardner Sundström (M). Nog skulle det vara plats för het debatt.

Och på onsdag ska ju dessa makthavare kanske väljas om vid SKL:s pågående kongress. I stark motvind, eller snålblås, när det gäller lärarlöner i alla fall.

• Vuxenutbildning

• lärarlöner;