Lärarstudenterna kommer bli ännu nöjdare med nya utbildningen som LR kämpat för

Idag läser vi en debattartikel i Svenska Dagbladet, ” Svensk lärarutbildning är bra”.

Det är Karin Mårdsjö Blume och Mats Tegmark, båda från Lärarutbildningskonventet, som redovisar en ny undersökning som visar att en stor majoritet av nyutexaminerade lärare är nöjda med sin utbildning. De menar att det är hög tid att politikerna slutar skälla på utbildningen och i stället tar krafttag för att göra läraryrket mer attraktivt.

Lärarnas Riksförbund ser fram mot att den nya och nyreformerade lärarutbildningen som nu gäller kommer få ännu bättre betyg av lärarstudenterna.

För några år sedan var det annat ljud i skällan. Då hade den lärarutbildning som sjösattes 2001 fått så mycket kritik från lärarstudenterna att Lärarnas Riksförbund var tvungen att ta sin hand från den.

Genom att ligga på och komma med synpunkter och ge utredaren mycket underlag så blev också den nya utbildningen betydligt bättre med tydliga utbildningar med olika inriktning för olika skolformer och olika uppdrag.

• Vuxenutbildning

• lärarutbildning