Peka finger eller presentera fakta

Man ska inte ställa grupp mot grupp, säger en nyutsprungen avtalsguru vid namn Mathias Åström på ”sin” blogg.  Sedan gör han just det. Ställer offentligt grupper mot varandra. Han väljer att prata på om en avtalsrörelse och förhandlingar som ännu inte gått in i ett skarpt skede. Istället är man i upptakten på lönerörelsen.

Kontraproduktivt peka finger
I gårdagens DN kunde vi läsa hur nämnde Åström ställde medlemmar inom TCO-förbundet Lärarförbundet mot andra fackförbund inom centralorganisation. Bland annat TCO-kollegan Vision, men också SSR (Saco) samt Kommunal (LO) provocerades av att ställas mot varandra.

Och agerandet har förvånat de som är mer vana förhandlare. De befarar att den som agerar så här blir paria bland kollegorna. Dessutom omöjliggör skrivande och uttalanden utan eftertanke en strategi som ska leda till verkliga reella löneökningar och en påbörjad återhämtning av lärarlönerna. Inte heller anses det klokt att peka ut grupper i en avtalsrörelse och ha åsikter om hur de ska förhandla och vilka nivåer de ska sikta på. Det rätt och slätt kontraproduktivt…

Lärarnas Riksförbund förhandlar tillsamman med Lärarförbundet i Lärarnas Samverkansråd. Båda står bakom målet att lärarna ska få 10 000 kronor mer och Lärarnas Riksförbund talar tydligt att det nu gäller att hitta en modell där arbetsgivare och fack kan mötas för att påbörja ett återhämtande av löneläget för lärare i grundskolan och gymnasiet. Samtidigt planerar man inför att det kommer bli nödvändigt för staten att ta ett större ansvar för att lärarna ska uppvärderas.

Retat upp fackliga kollegor
Att Lärarförbundet uppmanade Sveriges kommuner och landsting, SKL, att prioritera Lärarförbundets lärare i förskola och skola, på bekostnad av andra kommunalanställda i avtalsförhandlingarna, har noterats. Det har bland annat retat upp Akademikerförbundet, SSR, med bland annat kuratorer, socialsekreterare och sjuksköterskor som medlemmar.

”Det är anmärkningsvärt, ja direkt omdömeslöst, att Lärarförbundets förhandlingschef Mathias Åström fronderar mot fackliga kamrater och uppmanar våra medlemmars gemensamma arbetsgivare att hålla igen våra löneökningar”, säger SSR:s förbundsdirektör Lars Holmblad till DN i dag.

Radiodebatt
Om du missade debatten i Sveriges Radios P1-morgon idag mellan Mathias Åström och Lars Holmblad så kan du lyssna på det här.  SSR menar bland annat att Åström är oförskämd:

”Man måste respektera varje förbunds yrkanden och inte ställa grupp mot varandra offentligt”, konstaterade Holmblad som menade att man inte kan ha åsikter om vilka löneökningar andra grupper ska ha.

Och TCO-kollegan Visions ordförande Annika Strandhäll påpekar DN i dag att kvinnodominerade grupper i offentlig sektor har stort stöd för sina krav på höjda löner.

Mathias Åström är alltså samma person som på sin blogg menar att man ställer olika lärargrupper mot varandra när media berättar om fakta från Riksdagens utredningstjänst som visar att vissa lärargrupper har halkat efter i löneutveckling under lång tid. Eller när enskilda lärare startar ett löneupprop för alla lärare, men samtidigt lyfter fram ämneslärarna.

• Vuxenutbildning

• lärarlöner