En nationell kunskapsskola – Almedalens hetaste debatter om skolan

Under Almedalsveckan presenterar Lärarnas Riksförbund flera nyheter, och bjuder samtidigt in till debatt och samtal om de utmaningar den svenska skolan står inför. Se hela programmet i denna pressinbjudan. Välkommen!

Måndag 2 juli

Världens bästa skitskola – Vart är vi på väg?

Natanael Derwinger från UR:s ”Världens bästa skitskola” leder en debatt om kunskapstappet och bristen på likvärdighet i den svenska skolan.

Paneldeltagare: Margareta Pålsson (M), riksdagsledamot och mångårig skolpolitisk talesperon; RossanaDinamarca (V), riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson; Anna Ekström, GD Skolverket; Bertil Östberg (FP), statssekreterare Utbildningsdepartementet; Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund samt Erik Fichtelius, VD UR.

Tid: måndag 2 juli kl 14-15
Lokal: Kalas Mat & Catering, Skeppsbron 8, Visby

(Samarrangemang med UR.)

Tisdag 3 juli

Grundskolan 50 år – Vart tog kunskapen vägen?

Ambitionen med grundskolan var, när den sjösattes 1962, att ge alla elever likvärdiga förutsättningar till kunskap. Men hur ser det ut nu – 50 år senare? Hur kan vi lära av erfarenheterna och skapa en skola i världsklass? Erik Blix leder årets stora skolpolitiska debatt.

Paneldeltagare: Metta Fjelkner, ordförande LR; Ibrahim Baylan (S), utbildningspolitisk talesperson; Tomas Tobé (M), ordförande riksdagens Utbildningsutskott; Lotta Edholm (FP), skolborgarråd; Per Thullberg, f d GD Skolverket; Lena Hjelm-Wallén, f d skolminister, Samir El-Sabini (Sveriges Elevkårer) och Karl-Petter Thorwaldsson (LO).

Tid: tisdag 3 juli kl 10-11

Lokal: Kalas Mat & Catering, Skeppsbron 8, Visby

Onsdag 4 juli

Rätten till kunskap – en fråga om tid?

Hur ser elever och lärare på den tid de spenderar tillsammans i form av undervisning? Är undervisningstiden tillräcklig? Natanael Derwinger leder ett panelsamtal med politiker och företrädare för elever och lärare.

Paneldeltagare: Tomas Tobé (M), utbildningspolitisk talesperson; Ibrahim Baylan (S), utbildningspolitisk talesperson; Metta Fjelkner, ordförande LR; Samir El-Sabini (Sveriges Elevkårer); Anders Lindberg, ledarskribent Aftonbladet.

Tid: onsdag 4 juli kl 10-11

Plats: Tranhusgatan 47, vid Botaniska Trädgården, Visby

(Samarrangemang med Sveriges Elevkårer)

Debatt-SM om skolan

En rapp och spännande debattävling om skolan, där riksdagens talman Per Westerberg efter jurykommentarer och publikröstningar korar årets bästa skolpolitiska debattör.

Erik Blix leder tävlingen, och i juryn sitter Natanael Derwinger, programledare UR; Jan Larsson, f d statssekreterare och presschef på Statsrådsberedningen och seniorkonsult på McKinsey; Eva Buskas, nyhetschef Gotlands Allehanda; samt Martin Borgs, dokumentärfilmare och mångårigt PR-proffs och debattör.

Debattörer:
Emil Källström (C)
Gabriel Wikström (SSU)
Caroline Szyber (KD)
Maria Ferm (MP)
Hanif Bali (M)
RossanaDinamarca (V)
Markus Uvell, Timbro
Samir El-Sabini, Sveriges Elevkårer

Tid: onsdag 4 juli kl16-17.30

Plats: Wisby Strand Congress & Event, Donnersgatan/Strandvägen

Som sagt, välkommen att bevaka debatterna och seminarierna om svensk skolas utmaningar!

För upplysningar:
Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, zoran.alagic@lr.se, 070-262 27 00.

• skola
  • lärare
  • almedalen

Lärarnas Riksförbund – det akademiska förbundet för behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med våra 85 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Lärarnas Riksförbund organiserar främst lärare i ungdomsskolan och vuxenutbildning. Vi organiserar även majoriteten av landets studie- och yrkesvägledare. Tyngdpunkten finns i gymnasiet och högstadiet där majoriteten av lärarna är medlemmar i Lärarnas Riksförbund.