Interaktivt lärararbete belönas

För första gång delar Lärarnas Riksförbund och Netsmart ut priset för interaktivt lärararbete. – Genom detta pris lyfter man fram goda exempel och sprider det fantastiska arbete som görs ute på skolorna. Vi vill gemensamt öka kompetensen kring användandet av moderna digitala verktyg och ser priset som ett sätt att göra detta, säger Bo Jansson, förste vice ordförande för Lärarnas Riksförbund. Priset delades ut på Skolans dag den 4/9 på Centralen i Stockholm.

Vinnare blev bland andra musikläraren Dan Feiff på Isabergskolan, Hestra i Gislaveds kommun:

”Det är oerhört spännande att få ta del av hur Smart Board tar sig an framtiden”, säger Dan Feiff.

Juryns motivering är:

”Arbetslaget har på ett strukturerat och roligt sätt lyft fram sin entusiasm och sin glädje i användandet av SMART Board för juryn. De visar på ett stort engagemang att vilja lära sig mer, för att sedan kunna ge sina elever ännu fler möjligheter till interaktivitet i det dagliga arbetet.
De ser en tydlig tidsvinst i att arbeta med interaktiva skrivtavlor och knyter samman arbetssättet och metodiken genom att förankra arbetet mot styrdokumenten. De delar gärna sina idéer med andra på SMART Klubben, vilket 20 000 andra lärare i Sverige som arbetar med SMART Board kan ha glädje av.”

Kontaktpersoner:
Alexandra Blomberg, affärsutvecklingschef Netsmart, Svensk distributör för SMART Board, 0706 195886
Zoran Alagic, presschef, Lärarna Riksförbund, 070-262 27 00

• utveckling i svenska skolan

Lärarnas Riksförbund – det akademiska förbundet för behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med våra 85 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Lärarnas Riksförbund organiserar främst lärare i ungdomsskolan och vuxenutbildning. Vi organiserar även majoriteten av landets studie- och yrkesvägledare. Tyngdpunkten finns i gymnasiet och högstadiet där majoriteten av lärarna är medlemmar i Lärarnas Riksförbund.