Larsa stödjer Ung Svensk Forms satsning för att öka mångfalden i Sveriges designklimat

Under våren 2013 ingick Larsa Foods ett samarbetsavtal med föreningen Svensk Form, vars inriktning för unga designer - Ung Svensk Form - är avsändare för pilotprojektet Deadline fram till hösten 2014. Samarbetsavtalet är ett led i Larsa Foods CSR-arbete som i huvudsak riktar sig mot sponsring av kultur och kulturell mångfald.

Projektet Deadline är framtaget av designstudenter på Malmö högskola och är ett delprojekt inom  Ung Svensk Form med syfte att bidra att bredda rekryteringen till designhögskolorna för att på sikt öka mångfalden i uttryck och form.

Det känns naturligt för oss att engagera oss i frågor som verkar för att bättre spegla vår samtid och som jobbar för att inkludera fler människor, säger Maria Meizar, marknadsansvarig på Larsa Foods. Vi jobbar aktivt med frågor kring kulturell mångfald sedan många år och är därför väldigt glada över samarbetet med Ung Svensk Form, avslutar Maria.

Larsa Foods yoghurtdryck Ayran kommer att agera budbärare av projektet Deadline och cirka en miljon ayranbägare kommer periodvis, med start augusti 2013 i samband med Stockholms Kulturfestival, prydas av Deadline-loggan med uppmanande budskap till ungdomar om att söka till utbildningar inom alla designområden. Idag finns fem designhögskolor och ytterligare elva utbildningar med designprogram i Sverige. Ett extra stort fokus kommer ligga på budskapets spridning kring sista ansökningsdatum till dessa program. Utvärdering av projektet Deadline görs efter två år i samband med den återkommande utmärkelsen Ung Svensk Form som riktar sig mot unga formgivare.

För frågor kring Ung Svensk Form kontakta projektledare Karin Wiberg.

Telefon: (0)70 3656325                                                                                Mail: karin.wiberg@svenskform.se

• larsa foods

Larsa Foods sponsrar kulturella evenemang, där många människor kan mötas på ett enkelt sätt. Ett möte berikar en människas liv och möten mellan mat och kultur generar ringar på vattnet vilket även skapar kreativitet, spontanitet, nyfikenhet och även kulturell förståelse. Företagets namn, Larsa, har en historisk betydelse och kommer från en forntida stad i södra Mesopotamien. Civilisationens vagga förläggs oftast till Mesopotamien för omkring 5 000 år sedan som då var en av världens mest högtstående kulturer med starkt inflytande på sina grannländer. Följ oss på Twitter, Facebook