Niklas Larsson ny elittränare i Linköpings ASS

Den 1 augusti 2013 kommer Niklas Larsson att tillträda som elittränare i Linköpings Allmänna Simsällskap LASS. Niklas har tidigare både varit elitsimmare och biträdande elittränare i LASS men har under de senaste åren tjänstgjort som tränare i Jönköpings Simsällskap där han bland annat tränat Martina Granström som deltog i OS 2012 och där även Niklas följde med som landslagstränare.

LASS har i många år varit en av Sveriges ledande simklubbar både vad gällder deltagarantalet och prestationerna i tävlingsbassängerna. Under perioden 2007-2010 var klubben outstanding inom Simmarsverige och erövrade fyra år i rad titeln Sveriges bästa simklubb.

Niklas Larsson ska i första hand träna LASS elitgrupp som tävlar på nationell och internationell nivå  men kommer även att i samråd med övriga tränare utarbeta träningsplaneringen för övriga grupper som innehåller simmare med höga ambitioner.

- Niklas är en dokumenterat mycket duktig och erfaren tränare och är dessutom en lyhörd personlighet, säger Katarina Eckerberg Olsson som är ordförande i LASS. Med hjälp av honom kommer vi att kunna säkerställa att de ungdomar som vill satsa högt inom ramen för LASS verksamhet kommer att få det allra bästa stöd vi kan erbjuda för att de ska kunna nå sina personliga och individuella mål.

- Jag är mycket glad att komma tillbaka till moderklubben LASS, säger Niklas Larsson. Det är för mig en utmaning och väldigt intressant att få vara med i LASS nystart där det handlar om att vidareutveckla LASS till en ännu mera framgångsrik simklubb med målsättningarna VM och OS för de allra bästa simmarna.

Niklas vill även poängtera att det absolut inte finns några negativa skäl till att han lämnar Jönköpings SS för att återvända till LASS.

- Jag ser LASS som en stor och inspirerande utmaning för mig som simtränare.

Mer information: Katarina Eckerberg Olsson, ordförande LASS, 0734-182568

• vm