Auktion nummer 5 000 000 har startat!

Lauritz.com har alltid varit en pionjär med en tydlig vision om att revolutionera den internationella auktionsbranschen genom att demokratisera auktionsbegreppet och göra auktioner tillgängliga för alla. Sedan Lauritz.com lanserades 1999 har vi haft miljontals varor på auktion, från värdefull konst, designklassiker och exklusiva antikviteter till nytillverkade kvalitetsmöbler och spännande kuriosa.

Just nu kan man bjuda på vara nummer 5 000 000, en designmöbel som på ett fint sätt illustrerar vår vision. Hyllan Riddled Totem formgavs 2016 av den internationellt erkända amerikanska arkitekten Steven Holl för den italienska möbelproducenten Horm. Steven Holl har vunnit otaliga priser och utsågs 2001 av Time Magazine till Amerikas bästa arkitekt för 'byggnader som tillfredsställer både öga och själ'. I Riddled-serien leker Steven Holl med spelet mellan ljus och skuggor – ett genomgående tema i hans arkitektur. Hyllan som säljs på auktion just nu är ett av endast 39 exemplar i den första serien. Riddled Totem är ett utmärkt exempel på vad Laurritz.com är och står för i dag. En modern designklassiker med internationell dragningskraft, som utforskar och återuppfinner sin funktion och behandlar och kombinerar material på ett oväntat sätt. Hyllan har ett monumentalt enkelt uttryck och samtidigt en otrolig detaljrikedom.

Lauritz.com firar både den utmärkta designen och att auktion nummer 5 000 000 sparkat igång genom att bjuda på köpprovisionen för den som lägger det högsta budet. Köpprovisionen är normalt 12,5 %, så köparen av Riddled Totem har chansen att bli lycklig ägare till denna fantastiska hylla till ett riktigt bra pris!

Lauritz.coms grundare Bengt Sundström köpte 1998 det lilla traditionella auktionshuset Lauritz Christensen Auktioner, som grundades i Köpenhamn redan 1885. I december 1999 lanserade Bengt Sundström www.lauritz.com. Lauritz.com blev därmed världens första auktionshus att ta steget över till enbart onlineauktioner. Med sin bakgrund från den traditionella auktionsvärlden var Bengt Sundströms grundtanke att sätta kunden i centrum och flytta auktionerna från det fysiska rummet till internet.

Sedan dess har Lauritz.com vuxit och består, efter köpet av världens äldsta auktionshus Stockholms Auktionsverk, av 27 auktionshus i Danmark, Sverige, Tyskland, Norge, Finland och Belgien. I dag är Lauritz.com Nordens största auktionshus och den ursprungliga verksamhetsidén, att hålla kvalitetsauktioner på nätet inom konst, design, smycken, antikviteter och samlarobjekt, avspeglas i det faktum att över 3 miljoner kunder besöker Lauritz.com från fler än 200 länder.