Expresidentens reservoarpenna på auktion hos Lauritz.com

Lauritz.com har en mycket speciell reservoarpenna från tillverkaren Cartier på auktion just nu. Pennan är oanvänd och har tillhört en sydamerikansk före detta president som nummer fem i en serie bestående av tio exemplar. Den första pennan var en gåva till påven Johannes Paulus II, som använde pennan som Vatikanens officiella reservoarpenna. De resterande nio exemplaren har alla tillhört statsöverhuvuden eller kungligheter.

Reservoarpennan är tillverkad i 18 karats massivt guld och besatt med 823 briljanter i Top Wesselton (G), VS1/VVS2. Den ligger i sin originalask och levereras med äkthetsintyg och ursprunglig katalog. Pennan är värderad till EUR 240 000 (SEK 2 117 592)  på auktion hos Lauritz.com.

Om tillverkaren Cartier

Cartier är en av världens ledande juvelerarfirmor. Företaget grundades i Paris 1847 av Louis-François Cartier och är berömt för sina fantastiska smycken och klockor som bärs av kungligheter och celebriteter över hela världen. Mest välkända är kanske Cartiers emblematiska och överdådiga smycken i form av pantrar och andra djur, tätt besatta med glimrande ädelstenar.

Se den exklusiva pennan hos Lauritz.com