Lauritz.com ger ut obligationer för 375 miljoner SEK för att växa ytterligare

Sedan starten 1999 har Lauritz.com vuxit från 24 miljoner SEK år 2000 till 1 miljard SEK under 2013 i koncernomsättning. Nu ökar auktionshuset expansionstakten ytterligare genom att investera i en ambitiös tillväxtplan. Finansieringen har just fallit på plats genom en framgångsrik obligationsutgivning på 375 miljoner SEK.

De 375 miljonerna SEK ska användas till två olika fokusområden. För det första vill Lauritz.com öka takten för etablering av nya auktionshus för lokal inlämningar och visningar. Detta ska ske antingen genom att köpa upp och omvandla befintliga, traditionella auktionshus till Lauritz.coms nätauktioner, eller genom att etablera fler filialer genom Lauritz.coms partnerkoncept (en form av franchising). I Lauritz.coms tillväxtplan planerar man att etablera ytterligare filialer i Sverige och Tyskland samt öppna företagets första auktionshus på den engelska respektive den franska marknaden. För det andra ska kapitaltillskottet användas för att stärka affärsplanen ytterligare genom exempelvis servicefrämjande åtgärder, såsom vidareutveckling av IT-system, förbättring av transportlösningar o.s.v.

Bengt Sundström, företagets grundare, ägare och styrelseordförande säger: Ända sedan Lauritz.com lanserades har det varit vår vision att revolutionera auktionsbranschen internationellt och inspirera moderna konsumenter att sälja och köpa på auktion. Jag är uppvuxen i Sverige och är därmed formad av en industrikultur, och jag växte dessutom upp i närheten av IKEAs första varuhus. När jag lanserade Lauritz.com formulerade jag därför också det optimala tillväxtmålet - att etablera Lauritz.com i varje land där det finns ett IKEA. De 375 miljoner kronorna från obligationsutgivningen ska möjliggöra nästa etapp på Lauritz.coms resa ut i världen. Vi är ödmjuka inför uppgiften, men samtidigt ambitiösa – vi vill gärna vara topp 5 i världen inom auktioner, samtidigt som vi behåller våra tydliga skandinaviska rötter. Inom designklassiker är vi i dag redan ett av världens största auktionshus, men inom flera andra kategorier, t.ex. konst, har vi fortfarande en bit kvar i ett internationellt perspektiv.

Verkställande direktör Mette Rode Sundström tillägger: Vi är stolta över att så många har tagit till sig Lauritz.coms auktionskoncept. Det stimulerar oss att lägga ned ännu mer kraft på expansionen. Vårt arbete ligger fortsatt i att demokratisera auktionsbegreppet och nå ut till fler kunder som inte har handlat på auktion tidigare. Vår viktigaste drivfaktor för tillväxt är etablering av nya, lokala Lauritz.com auktionshus så att vi kan vara tillgängliga för säljare i flera städer både i och utanför Norden. Här kan obligationsintäkterna ge oss en betydligt snabbare tillväxt. Under det senaste året hade vi budgivare från 150 olika länder, så våra kunder har redan en internationell profil, vilket vi också önskar för våra säljare.

Under sina 15 första verksamhetsår har Lauritz.com haft en genomsnittlig årlig tillväxt på 34 %. Denna tillväxt har primärt genererats med eget kapital. För att förverkliga den vidare internationella tillväxtpotentialen har Lauritz.com valt att tillföra externt kapital. Beslutet att emittera företagsobligationer togs efter en lång rad dialoger med investerare, som under tidens gång uttryckt intresse i Lauritz.com.

Bengt Sundström förklarar: Eftersom finansmarknaden har utvecklat sig i en riktning där även mindre och mellanstora företag kan finansiera sig med företagsobligationer, så ansåg vi att denna metod passade bra till även våra behov. Efter att ha sonderat terrängen och diskuterat med olika banker så inledde vi ett samarbete med investeringsbanken ABG Sundal Collier, en rådgivare med en stark position på marknaden för företagsobligationer. Vi är mycket nöjda med både samarbetet och resultatet.

Obligationen är i svenska kronor men vänder sig till professionella investerare i hela Norden. Bengt Sundström säger: Lauritz.com får just nu mycket positiv uppmärksamhet i Sverige, både bland kunder, opinionsbildare och i pressen. Vår samarbetspartner ABG Sundal Collier rådde oss att ställa ut obligationerna i svenska kronor. Dels har den svenska finansmarknaden mer erfarenhet av och större fokus på företagsobligationer än den danska och dels finns det flera obligationsinvesterare i Sverige. Båda faktorerna visade sig vara helt korrekta. Vi har upplevt ett imponerande intresse i Sverige.

Obligationen kommer att noteras på NASDAQ OMX Stockholm. Den har en rörlig ränta och 5 års löptid. Investeringsbanken ABG Sundal Collier har stått för den finansiella rådgivningen och har fungerat som en huvudsaklig sole manager och bookrunner, medan advokatfirman Bruun & Hjejle har varit Lauritz.coms juridiska rådgivare vid obligationsutgivningen. Gernandt & Danielsson Advokatbyrå av ABG Sundal Collier har utsetts som juridiska rådgivare under transaktionen. Nordic Trustee är agent. Villkoren för obligationsutgivningen är utformad så att Lauritz.com kan ställa ut obligationer i två omgångar för totalt 550 miljoner SEK. I den första omgången blir det alltså 375 miljoner SEK.

Kontakt:
Vid frågor kontakta Johanna Zelazny, på telefon +46 70 650 7073 eller via e-post: johanna@lauritz.com eller press.sverige@lauritz.com

• obligationslån
  • bengt sundström

Lauritz.com är Nordens största auktionshus. 1999 blev Lauritz.com världens första traditionella auktionshus att helt övergå till nätauktioner. Med sin bakgrund i den traditionella auktionsvärlden var det Lauritz.coms svenska grundare och ägare Bengt Sundströms grundtanke att sätta kunden i centrum och flytta auktionerna från det fysiska rummet till internet. Lauritz.com har i dag 21 filialer i Sverige (5), Danmark (13), Tyskland (2) och Belgien (1). Här kan säljare dagligen lämna in föremål till husens experter och köpare inspektera de objekt som ligger ute på auktion på plats i filialernas showroom. All budgivning sker online på Lauritz.com. Alla varor värderas, beskrivs och fotograferas objektivt av Lauritz.coms egna experter och fotografer. Idag sysselsätter företaget ca 260 medarbetare. Omsättningen har vuxit från 24 miljoner SEK år 2000 till 867 miljoner SEK under 2013. Koncernens omsättning, inklusive kund till kund-nätauktionerna QXL uppgick till 1 003 miljoner SEK under 2013. Lauritz.com har över 1,2 miljoner registrerade kundnummer och cirka 130 000 besök per dag på webbplatsen och i appen. Besökarna kommer från cirka 200 olika länder.