Lauritz.com köper Helsingborgs Auktionsverk

Lauritz.com har som i ett led i en tillväxtstrategi köpt Helsingborgs Auktionsverk. Tillsammans blir Lauritz.com och Helsingborgs Auktionsverk marknadsledande i södra Sverige. Uppköpet ger helt unika möjligheter för att dra nytta av synergier mellan Nordens största onlineauktionshus och ett av regionens mest erkända, traditionella auktionshus.

Auktionsentusiaster i hela Sydsverige har genom åren värdesatt både Helsingborgs Auktionsverks expertis, stora urval, höga kvalitet och fantastiska auktionslokaler. Det är just passionen för varorna och den gedigna kompetensen som står som kärnvärden och den gemensamma nämnaren för samarbetet mellan Lauritz.com och Helsingborgs Auktionsverk.

Lauritz.com koncernens sammanlagda årliga omsättning beräknas uppgå till SEK 1,5 miljarder/DKK 1,2 miljarder under 2014. Med tiden kommer de varor hos Helsingborgs Auktionsverk, som lämpar sig bäst för onlineauktion, att säljas via Lauritz.coms webbsida och app och därmed exponeras för Lauritz.coms över 1,2 miljoner registrerade kunder och över 130 000 dagliga besökare. Det kommer framöver dock även att hållas fysiska auktioner på den del av sortimentet som lämpar sig bäst till det, exempelvis mycket exklusiva föremål och särskilda teman.

Bengt Sundström, grundare, ägare och styrelseordförande för Lauritz.com uttalar sig i förbindelse med uppköpet:
”Samarbetet med Helsingborgs Auktionsverk är uppenbarligen en stor vinst för bägge parter. Lauritz.com har en modern profil bland konsumenterna och är i synnerhet känt för modern konst, möbelklassiker och annorlunda designobjekt, medan Helsingborgs Auktionsverk har en mer klassisk profil och är skickliga särskilt inom skandinaviska antikviteter och konst samt svensk konstindustri och samlingar. Vi ser en stor potential i att ytterligare utveckla den gemensamma kundbasen med plats för alla typer av människor, och vi är även glada över att inleda ett inspirerande tvärsamarbete med alla våra passionerade experter. Vi är mycket stolta över att få med Helsingborgs Auktionsverk i familjen. Det nya samarbetet är ett sätt att manifestera Lauritz.com koncernen som marknadsledande i Sverige.”

Joakim Bengtsson, VD för Helsingborgs Auktionsverk, fortsätter som VD under det kommande året, men kommer därefter att fokusera på arbetet med varorna, auktionerna och kunderna som senior expert och husets ansikte utåt. Han förklarar:
”Det har varit avgörande för mig att säkra Helsingborgs Auktionsverk inför framtiden genom att bli en del av Lauritz.coms välutvecklade, stora och internationellt fungerande koncept. Vi kommer framöver att nå ut till fler potentiella kunder över hela världen och kan utnyttja synergin till att få ännu fler att få upp ögonen för att sälja och köpa på auktion. Våra säljare kommer fortsatt att vara lokala, medan många fler köpare framöver kan lägga bud online dygnet runt hemma från soffan på andra sidan jordklotet, eller bläddra i en digital katalog, innan de lägger ett bud på de fysiska auktionerna. Personligen ser jag mycket fram emot att få mer tid och frihet till att göra det jag brinner allra mest för, nämligen unika föremål, kontakten med kunderna och rollen som värderingsexpert.”

Om Helsingborgs Auktionsverk
Joakim Bengtsson, som är en känd antikprofil från Landskrona, övertog auktionshuset 2001 efter Yngve Sandgrenauktioner AB  2001 och har sedan dess skapat stor framgång vid Helsingborgs Auktionsverk, både omsättnings- och personalmässigt. I dag arbetar 12 heltidsanställda i auktionshuset. Sedan 2008 har auktionshuset drivit sin verksamhet i mycket moderna auktionslokaler, som är specialdesignade för just Helsingborgs Auktionsverk och där auktionshuset bygger upp spännanda auktionsmiljöer från auktion till auktion. Helsingborgs Auktionsverk har 28 000 registrerade kunder. De håller 24 fysiska auktioner om året; ex klassiska auktioner, keramikauktioner, trädgårdsauktioner, allmogeauktioner och ad hoc samlingsauktioner. Helsingborgs Auktionsverk säljer allt från enklare husgeråd till exklusiva antikviteter och konst.