Moderna möbler sålda för rekordpris på Lauritz.com – totalt SEK 845 000

Pressmeddelande   •   Jan 01, 2014 10:00 CET

Vilhelm Lauritzen (1894–1984) var arkitekten som ritade och uppförde det prestigefyllda Radiohuset i Köpenhamn i slutet av 30-talet. Lauritzens ritateljé fick också i uppdrag att designa inredningen till den vackra byggnaden, bland annat till det exklusiva Kungarummet som möblerades med väldigt speciella soffor. Två av dessa soffor såldes nyligen på auktion hos Lauritz.com. Tillsammans klubbades de för den svindlande rekordsumman SEK 845 000.

Fredagen den 27 december klubbades den första av de två sofforna för motsvarande SEK 383 000. Under lördagen hamnade klubbslaget för den andra soffan på SEK 463 000. Budgivare från flera olika länder och kontinenter deltog, bland annat från USA, Frankrike, Sverige och Danmark.

– Sofforna är ett utmärkt exempel på den trend som råder just nu. Köparna efterfrågar i allt högre grad sällsynta möbler, unika exemplar och prototyper. Vi ser även ett ökat intresse för möbler från 30- och 40-talet, framför enbart de välkända klassikerna från 50- och 60-talet som länge har varit de mest eftertraktade menar Mette Rode Sundström, vd för Lauritz.com.

För mer information, kontakta:

Johanna Zelazny, Presskoordinator Lauritz.com, johanna@lauritz.com +46 (0)70 650 7073

Lauritz.com är Nordens största auktionshus. Varje dag säljs över 1 500 föremål på www.lauritz.com, där det alltid finns mer än 8000 pågående auktioner inom konst, design, antikviteter och home luxury. Varje dag kan säljare lämna in varor och köpare gå på fysisk visning – nu i 20 Lauritz.com auktionshus i Sverige, Danmark, Tyskland och Belgien. All budgivning sker online. Alla varor beskrivs, fotograferas och värderas objektivt av experter. Vi har över  1 000 000 registrerade kunder och över varje vecka registreras över 750 000 besök på vår webbplats. Lauritz.coms omsättning 2012 var cirka SEK 841 miljoner

Kommentarer (0)

Kommentera