Sovrumsmöblemang av Axel Einar Hjort säljs på auktion

Ett nästan komplett sovrumsmöblemang ur serien Åbo, designat av Axel Einar Hjorth, auktioneras nu ut av Lauritz.com Örebro. Möblemanget köptes av den kända cirkusdrottningen Baptista Schreiber under tidigt 1930-tal när hon tillsammans med maken Chuy Mijares satte upp sin cirkus i Karlskoga.

Möbler av Axel Einar Hjort anses idag vara höjdpunkten av den formgivning som går under namnet "Nordisk Klassicism" eller "Swedish Grace". Det enda som saknas ur möblemanget är spegeln som enligt uppgift skall finnas på ett äldreboende i Karlskoga.

Möbelformgivaren och inredningsarkitekten Axel Einar Hjort var chefsarkitekt för NK: s ritkontor under 11 inflytelserika år på 1930-talet. Han kan beskrivas som en klassicist och modernist på samma gång. Hjorts omisskännligt eleganta och lyxiga design har gett honom en unik position inom den svenska möbelhistorian. Hjort kombinerade exklusiva, exotiska träslag med försilvrad metall och ljusa färger såsom rött, blått och guld.

När funktionalismen gjorde sitt inträde i Sverige, hävdade Hjorts kritiker att han designade möbler enbart för den rika eliten. Vid utställningar i Barcelona 1929 och i Stockholm 1930, presenterade Hjort en rad unika möbler i ebenholts, macassar och valnöt. Föremål designade av Axel Einar Hjort är sällsynta på marknaden och räknas som samlarobjekt idag.

För ytterligare information kontakta:
Staffan Öqvist, Filialchef Lauritz.com Örebro
staffan.orebro@lauritz.com
(+46)19 7605040

Se cirkusdrottningens samling här…http://bit.ly/vu1Qoc

• nätauktion
  • axel einar hjort
  • åbo
  • baptista schreiber
  • chuy mijares
  • nordisk klassicism
  • swedish grace

Lauritz.com är Nordens största auktionshus. Varje dag säljs över 1 500 föremål på www.lauritz.com, där det alltid finns mer än 7000 pågående auktioner inom konst, design, antikviteter och home luxury. Varje dag kan säljare lämna in varor och köpare gå på fysisk visning – nu i 19 Lauritz.com auktionshus i Sverige, Danmark, Tyskland och Belgien. All budgivning sker online. Alla varor beskrivs, fotograferas och värderas objektivt av experter. Vi har över 800 000 registrerade kunder och över Varje vecka registreras över 600 000 besök på vår webbplats. Lauritz.coms omsättning 2010 var cirka SEK 830 miljoner.