Unik antik bok av Giovanni Battista Piranesi (1743) på auktion hos Lauritz.com

Just nu har auktionshuset Lauritz.com Malmö en mycket sällsynt bok ute till försäljning. Verkets kompletta titel är Prima Parte di Architetture, e prospettive inventate ed incise da Gio. Batta Piranesi Architetto Veneziano dedicate al Sig. Nicola Giobbe. (1743).

Den italienska konstnären, arkeologen och arkitekten Giovanni Battista Piranesis verk är värderad till SEK 100 000. Dateringen är 1700-tal vilket gör den samtida med arkitekten och unik i sitt slag. Verket är består av kopparstick (titelblad, 12 illustrationer samt 3 sidor text).

Proveniens: 2012: I arv från den svenska landskapsarkitekten Gunnar Martinsson (1924-2012). 1950-tal: I gåva från den italienska arkitekten Leopoldo Mastrella (1920-2005).

Ett annat samtida bokverk av Piranesi såldes 2005 genom Bonhams auktioner då den klubbades för US$ 19 975  http://www.bonhams.com/auctions/13494/lot/1002/

Här finner du auktionen http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=3&ItemId=2752941

• gunnar martinsson
  • giovanni battista piranesi