Unik samling Pierre Jeanneret på Lauritz.com

Lauritz.com Hamburg auktionerar nu ut en helt unik samling möbler designade av Pierre Jeanneret. Bland de många möblerna finns bland annat stolar och skrivbord som den franska formgivaren en gång ritat för den indiska staden Chandigarh.

Det är inte så många som känner till Pierre Jeanneret, men hans kusin är desto mer känd – Le Corbusier. De båda fransk-schweiziska arkitekterna och formgivarna arbetade tätt tillsammans och flera av Le Corbusiers klassiska skapelser är faktiskt ritade i samarbete med Pierre Jeanneret. Vissa hävdar till och med att Pierre Jeanneret var den stora designbegåvningen av de två.

De båda formgivarna gick skilda vägar under det andra världskriget, då Pierre Jeanneret gick med i den franska motståndsrörelsen. Efter kriget slog de sig samman igen och planerade en hel stad i norra Indien, nämligen Chandigarh. Det nya oberoende Indiens första statsminister Jawaharlal Nehru gjorde 1947 Chandigarh till sitt eget personliga prestigeprojekt.

Hela staden ritades efter dåtidens modernaste principer. Och det var statsministern själv som godkände och anlitade Le Corbusier, Pierre Jeanneret och två andra arkitekter för att planera en stad för 500 000 invånare. Arbetet varade i över 10 år. Under denna tid ritade Pierre Jeanneret möbler för flera offentliga och privata byggnader. Möblerna tillverkades i lokala träslag (t.ex. teak) av lokala hantverkare. På så sätt skapades en rad unika möbler i en klassisk, modern stil som återspeglar det nya Indien.

Pierre Jeanneret blev sedan kvar i Chandigarh och arbetade som stadsplanerare och chefsarkitekt.

Se samlingen här…

Lone Overgaard Thier, filialchef på Lauritz.com Hamburg, är extatisk över den exklusiva samlingen: ”De unika möblerna är alla originala och kommer från en privat fransk samling och får 1950-talets Indien och den viktiga arkitektoniska perioden i tiden kring Chandigarh att återuppstå i vårt showroom i Hamburg! Många av möblerna har kvar sin ursprungliga numrering så att vi kan se i vilken byggnad de stått.

Jag är stolt över att kunna presentera dessa fantastiska möbler och deras historia. Och jag erkänner att jag inte kunnat låta bli att röra stolarna i hopp om att lite av mästarens genialitet skulle smitta av sig vid beröring. Atmosfären kommer i alla fall att dröja sig kvar i vårt showroom långt efter att möblerna fått nya ägare runt om i världen.”

Lauritz.coms verkställande direktör Mette Rode Sundström är också upprymd: ”Det är just det som gör auktionsbranschen så spännande – vi vet aldrig vad som kommer in genom dörren för att säljas på auktion i morgon. Det är därför som passionen alltid har varit och alltid kommer att vara drivkraften bakom Lauritz.com. Det är ju just det som är styrkan hos Lauritz.com, att vi når ut till design- och arkitekturintresserade i hela världen. Det är förstås viktigt att vi når så många potentiella budgivare som möjligt när vi säljer unika möbler eller konst. Vår webbplats har besökare från 200 olika länder, så de rätta köparna finns säkert därute och har kanske väntat länge på en sådan här chans.”

• pierre jeanneret
  • chandigarh
  • le corbusier

Lauritz.com är Nordens största auktionshus. Varje dag säljs över 1 500 föremål på www.lauritz.com, där det alltid finns mer än 8000 pågående auktioner inom konst, design, antikviteter och home luxury. Varje dag kan säljare lämna in varor och köpare gå på fysisk visning – nu i 20 Lauritz.com auktionshus i Sverige, Danmark, Tyskland och Belgien. All budgivning sker online. Alla varor beskrivs, fotograferas och värderas objektivt av experter. Vi har över  1 000 000 registrerade kunder och över varje vecka registreras över 750 000 besök på vår webbplats. Lauritz.coms omsättning 2011 var cirka SEK 873 miljoner