Vernissage: Bates - A piece of me

Den internationellt erkände danske graffitimålaren Bates från Köpenhamn anses av vissa vara norra Europas främsta graffitimålare och har ställt ut sina målningar världen över. Den 23 november har han en utställning på Lauritz.com i Malmö och kommer under kvällen att måla en tavla till förmån för Malmös hemlösa. Alla verk säljs sedan på auktion via Lauritz.com.

Bates har varit aktiv sedan 1984 och rest runt hela världen och gjort konstverk i länder som: Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Schweiz, Holland, Irland, England, Belgien, Italien, Spanien, Grekland, Polen, Nya Zeeland, Malaysia, USA, Mexiko, Afrika, Japan, Frankrike, Australien m.fl.  I dag har Bates gått över till att spraya mer på duk - en av anledningarna är att hans målningar försvinner både oftare och allt snabbare. I början av 80-talet när motståndet inte var lika hårt kunde en målning sitta kvar på en vägg i flera år I dag är dock de flesta av Bates verk borta.

Bates finns även representerad i böcker om graffiti som ”On the Run, Vol. 2”, ”Graffiti Art”, ”Freight Train Graffiti” och ”Burning New York” och har designat för en mängd olika företag som t.ex Tribal Gear, Third Rail, Dickies, Redrum, Osiris, Writers Bench och Backjumps mfl. Bates är även sponsrad av sprayföretag som MTN Hard Core, Montana Spain, Molotow Belton mfl. och jobbar för tillfället som projektledare för Magic Moments.

Se en videohälsning från BATES här... http://vimeo.com/32165799

Tid: Torsdag den 23 november kl. 18-20
Plats: Lauritz.com, Baltzarsgatan 6, Malmö

För ytterligare information kontakta:
Astrid-Louise W Lidforsen, Filialchef Lauritz.com Malmö
astrid-louise.malmo@lauritz.com
+46 (0)708-17 65 66

• malmö
  • street art
  • bates
  • graffiti
  • gatukonst

Lauritz.com är Nordens största auktionshus. Varje dag säljs över 1 500 föremål på www.lauritz.com, där det alltid finns mer än 7000 pågående auktioner inom konst, design, antikviteter och home luxury. Varje dag kan säljare lämna in varor och köpare gå på fysisk visning – nu i 19 Lauritz.com auktionshus i Sverige, Danmark, Tyskland och Belgien. All budgivning sker online. Alla varor beskrivs, fotograferas och värderas objektivt av experter. Vi har över 800 000 registrerade kunder och över Varje vecka registreras över 600 000 besök på vår webbplats. Lauritz.coms omsättning 2010 var cirka SEK 830 miljoner.