Framsidesbild Aldrig ensam

Aldrig ensam-grundaren Charlie Eriksson släpper bok om psykisk ohälsa

Charlie Eriksson, grundaren av informationssajten aldrigensam.com, har skrivit boken Aldrig ensam som släpps 29 augusti på Lava Förlag. Medverkar gör även Ullakarin Nyberg, suicidläkare vid Norra Stockholms psykiatri.

”Vi tror tyvärr inte att han kommer överleva.”

Det är en vacker höstkväll i slutet av september 2013. Charlie ligger på intensivvårdsavdelningen på Länssjukhuset i Kalmar. Hans föräldrar har just fått samtalet från läkaren som ingen förälder vill få, ett samtal där man berättar att deras barn sannolikt kommer att dö.

Några timmar tidigare har Charlie fått en kraftig panikångestattack och starka självmordstankar. Han tar en överdos av värktabletter och lugnande medicin – för att bli kvitt ångesten, för att finna ro, kanske också för att dö.

Charlie är en helt vanlig, frisk 22-åring som vill sluta leva och lämna sina föräldrar, bröder, släkt, vänner, klasskamrater och lagkompisar för alltid.

Varför?

I Aldrig ensam berättar entreprenören Charlie Eriksson, 25, om sin egen resa och de erfarenheter av psykisk ohälsa som han delar med många andra unga människor. Målet för boken, projektet och föreläsningarna är att bryta tystnaden och få fler att söka hjälp i tid. Självmord är den största dödsorsaken bland män 15–24, och vi får fler och fler indikationer om att våra unga flickor och pojkar inte mår bra. Ett antal stora medieprofiler har trätt fram och pratat öppet om sin psykiska ohälsa, och flera av dem är ambassadörer för Charlies verksamhet. Bland dem som dessutom medverkar i boken ses namn som Sofia Sjöström (PT-Fia), Therése Lindgren, Linus Thörnblad, Viktor Frisk och Michaela Forni. Se gärna den otroligt starka film som Charlie nyligen publicerade här, där flera av dem medverkar.

– Det modigaste jag någonsin gjort var att fortsätta leva när jag egentligen ville dö. Nu bryter vi tystnaden kring den psykiska ohälsan. Tillsammans räddar vi liv. – Charlie Eriksson

ISBN 978-91-88529-18-3
Utgivning 29 augusti

Om Charlie:
25-årige Charlie Eriksson är uppvuxen i Falkenberg men bor idag i Göteborg. Han är en efterfrågad föreläsare och har fått flera utmärkelser för sitt arbete, som till exempel blivit nominerad till Svenska Hjältar och utnämnd till Årets föreläsare hos arrangören SAJ. Han har blivit utsedd till nr 3 på Veckans Affärers lista över 2016 års största unga influencers och varje vecka besöker runt en miljon människor hans sociala medier.

Om Ullakarin:
Ullakarin Nyberg har varit verksam som psykiater i snart 30 år. Nu arbetar hon med suicidprevention inom Norra Stockholms psykiatri och forskar om suicid vid Centrum för Psykiatriforskning, Karolinska Institutet. Hon är nyvald ordförande i Svenska Psykiatriska Föreningen, driver podcasten Inferno, är författare, har bland annat tidigare släppt boken Konsten att rädda liv - om att förebygga självmord och är en flitigt anlitad föreläsare. Både Ullakarin och Charlie medverkade i SVT:s programserie 30 liv i veckan med Anne Lundberg och Sofia Helin som sändes nyligen.

För mer information, recensionsexemplar, intervjuförfrågningar eller högupplöst bildmaterial, kontakta:

Schyttberg PR: jenny@schyttberg.se | 0706-243023