Lavazza blir Stureplansgruppens nya kaffeleverantör

Den Italienska kaffeleverantören Lavazza har skrivit avtal med Stureplansgruppen och kommer att erbjuda sitt högkvalitativa kaffe hos Stureplansgruppens enheter i hela Sverige. Ett avtal som ska hjälpa Stureplansgruppen att ytterligare höja kvalitén till gastronomisk toppklass. Implementeringen blev klar under april och innefattar enheter inom konferens, nattliv, hotell och restaurang.

Lavazza är oerhört stolta över att nyligen ha slutit avtal tillsammans med Stureplansgruppen som innebär att alla Stureplansgruppens enheter kommer att servera Lavazza. Stureplansgruppen är Sveriges främsta företag inom besöksnäringen och har bland annat ett 20-tal enheter som vänder sig till en kvalitetsmedveten målgrupp. Detta går hand i hand med Lavazzas premiumpositionering inom kaffesegmentet. Tillsammans ska de erbjuda gästerna en ännu bättre upplevelse som inte låter kaffet vara någonting man slentrianmässigt beställer till desserten, utan en upplevelse i sig.

– Stureplansgruppen är en nyckelkund för oss i och med deras betydelse för Stockholms krogliv. De attraherar idag både lokala och internationella besökare som strävar efter genomtänkta koncept där gästen idag kräver mer av totalupplevelsen. Det vi ser är att kaffet får större betydelse i helhetsupplevelsen vilket också är i linje med vad Lavazza eftersträvar på den Nordiska & globala kaffemarknaden. Vi ser fram emot partnerskapet oss emellan där vi tillsammans vill ge kaffet större fokus, säger Johannes Jamali, Country Sales Manager Nordic på Lavazza Sverige.

– Vi är ständigt på jakt efter sådant som kan höja vår totalupplevelse ytterligare ett snäpp och här blev Lavazza som kaffeleverantör ett riktigt bra val. Deras känsla för kvalitet går verkligen hand i hand med det vi vill erbjuda våra gäster. Tillsammans med Lavazza kommer vi nu kunna höja vårt erbjudande ytterligare där alla detaljer räknas in i totalupplevelsen, säger John Hällsson VD, Stureplansgruppen Restaurang.

Stureplansgruppen har gjort ett aktivt produktval genom att välja certifierat kaffe från Lavazza, bland annat ”Tierra”, där kaffet producerats på Rainforest Alliance-certifierade gårdar. Tierra är Lavazzas långsiktiga hållbarhetsprojekt som startades 2002.

Samarbetet sträcker sig över en längre tid på följande enheter:

• Asian Post Office
  • Avant Escalier
  • Berns Asiatiska
  • Bistro Berns
  • Grand Escalier
  • Griffins’ Steakhouse
  • Hillenberg
  • Konditoriet
  • L’Avventura
  • Nosh and chow
  • Supperfamiljen
  • Wagamama
  • Le Café
  • Berns Hotel
  • Ämnen

• Stockholm

Lavazza har tillverkat autentiskt italienskt kaffe i över 120 år och är den 5:e största kafferostaren i världen. Luigi Lavazza som grundade Lavazza för 4 generationer sedan, blandade bönor med olika ursprung, rostade till perfektion och sålde i sin lilla speceributik i Turin. En metod som Lavazza tillverkar kaffe efter än idag. Idag är Lavazza själva symbolen för italienskt kaffe världen över: en global ikon som representerar den autentiska italienska kaffeupplevelsen.

#lavazzasverige

Emelie Dimberg