L.Brador lanserar arbetsbyxor med smarta detaljer som känns som favoritjeansen

Stretch för maximal rörlighet, passform som innebär ökad komfort och smarta lösningar som underlättar under arbetspasset – men med samma känsla som favoritjeansen. Det är grundingredienserna i L.Bradors nya arbetsbyxor 1052PB. De nya byxorna är en finslipad version av modellen 105PB, som utmanade branschen vid sin lansering 2012, och som bidragit till att flytta fram synen på hur ett par arbetsbyxor ska vara.

Många av de som jobbar inom bygg- och industribranschen har på sig arbetskläder hela dagen. Det innebär att arbetsbyxor måste ha flera olika egenskaper för att uppfylla alla behov. De ska kännas smidiga när man klättrar upp för en stege, varma vid arbete utomhus och gärna svalare när det behövs. Trots arbetsuppgifter som ställer krav är det få tillverkare av arbetskläder som arbetar med innovation.

– I vår framtagning av arbetskläder arbetar vi ständigt med att kliva ut ur vår egen komfortzon för att leva oss in i kundens vardag och skapa förutsättningar för ett säkrare arbete. I vår nya kollektion har vi inspirerats av funktionskläder som ofta har innovativa lösningar och där material, funktion och design går hand i hand. Funktion och komfort har varit ledorden, säger Tommy Larsson, kategorichef, L.Brador.

En uppdatering av succébyxorna 105PB

De nya arbetsbyxorna från L.Brador är en uppdaterad version av de populära byxorna 105PB, som i samband med lansering 2012 revolutionerade branschen. I den nya kollektionen har L.Brador bland annat utökat andelen stretchkevlar, skapat ventilation på insida lår och en smalare passform som bidrar till att knäskydden stannar i rätt position oavsett arbetsuppgift.

– Efter vår lansering 2012 har vi märkt av en förändring i branschen där allt fler tar ut svängarna när det kommer till design och materialval. Nu tar vi ännu ett steg framåt och hoppas att det kan inspirera resten av branschen ännu mer. Den här gången har vi fokuserat på detaljer som underlättar i arbetet. Vi har bland annat gjort hängfickorna lite bredare och djupare, samt utvecklat mobilfickan genom att ersätta den traditionella kardborren med magnetlås för att ge den längre livslängd, fortsätter Tommy Larsson.

Om den nya modellen 1052PB

L.Brador 1052PB kommer i tre olika färger; grå, svart och khaki – samtliga med svarta detaljer. Byxorna har stretchtyg över rumpa, front, gren samt fram- och baksida knä. Ventilation på insida lår regleras lätt med dragkedja och byxorna är också nedläggningsbara med 5 cm, vilket innebär att byxorna lättare går att anpassa beroende på längd på användaren. På 1052PB har L.Brador flyttat upp ID-fickorna för att byxorna ska ligga i linje med de nya reglerna kring ID06 som träder i kraft under 2016.