L.Brador lanserar premiumkollektion med Hi-Vis-kläder i funktionsmaterial

Aldrig har uttrycket "om du ska vara fin får du lida pin" varit mer fel. Samtidigt som allt fler arbetsplatser väljer att bära kläder med hög synbarhet (Hi-Vis) ökar användarnas krav. L.Bradors nya kollektion är ett direkt svar på dessa; arbetskläder som inte bara syns bra, utan även håller användaren torr, bekväm – och snygg.

– Den här kollektionen handlar om mycket mer än att bara uppfylla lagkrav och EN-normer. De är designade för användare som ställer höga krav på sina kläder och vill ha det bästa, berättar Tommy Larsson, kategorichef på L.Brador.

Traditionellt har plagg med hög synbarhet varit designade för att uppfylla ett enda kriterium – att synas. Förutom att möta EU-standarden för synlighet (EN 471:2003) är L.Bradors nya kollektion uppsydd i funktionsmaterial för att ge ett bra skydd mot vädrets makter.

– Bara för att du syns ska du inte behöva vara blöt och frysa. Vi tänker hi-vis som vi tänker med allt annat. Det ska vara lika bra kläder som användaren annars kräver, menar Tommy Larsson.

Dit hör även plaggens utseende. Förutom funktioner som förstärkta knän, spikfickor och extra långa ryggar är de även moderiktigt designade.

– Hela kollektionen är skapad för att möta tuffa krav i riskfyllda miljöer. Samtidigt vet vi av erfarenhet att arbetskläder som ser bra ut används oftare. Därmed höjs säkerheten ytterligare. Färgerna har vi naturligtvis inte kunnat göra så mycket med. Istället har vi jobbat med material, skärning, passform och detaljer som till exempel dragskor i metall. Det ska vara samma sköna känsla som plaggen du provar i sportaffären, menar Tommy Larsson.

En vanlig detalj som brukar slitas på arbetskläder är reflexerna. För att undvika detta har L.Brador valt att arbeta med en helt ny reflextyp från 3M med överlägsen slitstyrka.

– Vi är först på marknaden med att använda den här reflextypen. Vi har testat den grundligt och är mycket nöjda med resultatet. Nu har vi äntligen reflexer som håller lika hög kvalitet som resten av plagget. Dessutom är de placerade så att kläderna inte bara är godkända för vägarbete inom EU, utan även där tuffare regler gäller, säger Tommy Larsson.