Vattenavvisande arbetsbyxa i luftig bomull

Ett par regnbyxor utanpå hantverksbyxorna: Ingen tycker att det är någon fullträff. Därför har L.Brador tagit fram en vädertålig hantverksbyxa med bomullsfibrer inkapslade i ultratunn polymer. Skyddet gör att regn och vind får svårt att tränga igenom. Textilen andas precis som i vanliga byxor men fukten och vätan håller sig kvar utanför.

Den miljövänliga teknologin bakom byxan kallas EPIC och är en världsnyhet. Ingen impregnering eller extra membran behövs och skyddet går inte heller att tvätta ur. Dessutom påverkas varken utseende eller komfort av processen. Förutom att byxan är vädertålig är väven dessutom tåligare mot smuts och behöver därför inte tvättas lika ofta.

Byxan har testats av hantverkare utomhus under regniga och blåsiga förhållanden.

- Den stora fördelen med plagget är att man som hantverkare har både regn- och arbetsbyxa i ett plagg. Det är lätt att komma åt sina verktyg och man slipper extra bök med regnkläder som många hantverkare upplever som nästintill omöjligt att arbeta i, säger Rikard Larsson, plåtslagare på Åsundens Plåt AB.

Den så kallade Epic-tekniken, bygger på att en ultratunn polymer lindas runt bomullsfibern i det vävda tyget. Utseendet på tyget påverkas inte av processen och tekniken är helt miljövänlig.

- Ytterligare en fördel med den nya byxan är att den andas. Den klarar därmed regn men upplevs ändå inte som för tät. En väl fungerande arbetsbyxa framtagen för professionella hantverkare, säger Åke Lindahl, marknadskoordinator på Skydda.